Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. april 2005 400 -2 Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 63 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 63: "Kan ministeren oplyse, hvor mange broer, der indgår i den model, som Vejdirektoratet har foreslået i lovforslaget om 1. etape af Frederikssundm o- torvejen henholdsvis i William Pedersens model 2?" Svar: Jeg kan på baggrund af oplysnin ger indhentet fra Vejdirektoratet oplyse følgende: Broer i lovforslagets projekt Lovforslagets model for 1. etape af Frederikssundmotorvejen omfatter i alt 16 broer: Stibroer ved krydsning af Motorring 3 syd for rideskolen af Motorring 3 nord for rideskolen af Ring 3 af Frederikssundmotorvejen vest for Ring 3 Vej- og rampebroer ved krydsning af Ring 3
Side 2 af 3 af Oxbjergvej af Jyllingevej (3 stk. forbindelsesrampe fra vest mod nord, forbindelsesrampe fra nord mod vest samt udvidelse af den eksisterende Motorring 3-bro over Jyllingevej) af Motorring 3 (2 stk.) i forbindelsesanlægget i øvrigt (4 stk.) Med hensyn til opgørelsen af broer i forbindelsesanlægget blev det oplyst ved den tekniske gennemgang for Trafikudvalget den 6. april 2005, at der er sket en optimering af lovforslagets projekt. I lovforslagets projekt kryd- ser forbindelsesramperne fra Frederikssundmotorvejen mod Motorring 3 (sydlig og nordlig retning) hinanden ude af niveau, hvor den sydgående rampe på bro er ført over den nordgående rampe. I det videre a  rbejde med viderebearbejdning og optimering af lovforslagets løsning er den oven- nævnte forgrening ”vendt”, således at brokrydsningen kan undgås, og fle  t- testrækningen bliver længere. Herved vil der være 3 brokrydsninger i for- bindelsesanlægget i stedet for de oprindeligt forudsatte 4 brokrydsninger. Det optimerede projekt på baggrund af lovforslaget omfatter således i alt 15 broer. Broer i William Pedersens Model 2d William Pedersens seneste Model 2d omfatter ligeledes i alt 15 broer: Stibroer ved krydsning af Motorring 3 syd for rideskolen af Motorring 3 nord for rideskolen af Motorring 3 ved Hvidsværmervej af Ring 3 af Frederikssundmotorvejen vest for Ring 3 Vej- og rampebroer ved krydsning af Ring 3 og Jyllingevej i østgående retning
Side 3 af 3 af Oxbjergvej (2 stk. motorvejen henholdsvis til forbindelsesram- pen fra syd mod vest) af Jyllingevej (2 stk., forbindelsesrampe fra vest mod nord samt udvidelse af den eksisterende Motorring 3-bro over Jyllingevej) af Islevdalvej/Jyllingevej af Motorring 3 (2 stk.) i forbindelsesanlægget i øvrig (2 stk., hvoraf den ene er en meget lang bro, hvor forbindelsesrampen fra syd mod vest skal krydse tre vejforløb: Forbindelsesrampen fra vest mod nord, Jyllingevej i øst- gående retning og Fr ederikssundmotorvejen i vestgående retning) Vejdirektoratet har desuden bemærket, at omkostningerne til broarbejder ikke alene afhænger af antallet af broer, men også hvor mange kvadratm e- ter brodæk den enkelte bro dækker. Desuden har det betydning for omkostningerne, om broerne kan opføres uden for det eksisterende vejareal, eller om de skal opføres, mens trafikken afvikles. I så fald vil der være ekstraomkostninger til foranstaltninger til afspærring af vejareal, midlertidig vejforlægning m.v. Med venlig hilsen Flemming Hansen