Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
26. april 2005
004
-
112
Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 62
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 62:
"Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser kommunalreformens
ændringer af kommunegrænserne får på taxa -området. Herunder bedes der
redegjort for,
-hvilke konsekvenser det vil få, hvis der opstår situationer, hvor der
er flere taxabevillinger på samme kommunes område og
-hvilke konsekvenser det vil få, hvis en nuværende taxabevilling,
der er begrænset til én kommunes område, kommer til at række ind
over 2 eller flere kommuners område."
Svar:
På lovområdet medfører kommu nalreformen ikke ændringer på taxilovo m-
rådet, da det er primærkommunerne, som fastsætter anta llet af tilladelser
efter behovet i den enkelte kommune, samt udsteder og tilbagekalder tilla-
delser. Kommunalbestyrelsen har det bedste lokalkendskab og dermed
grundlag for at fastsætte antallet af tilladelser i kommunen. Den gældende
taxi-lovgivning bliver ikke ændret i forbindelse med kommunalreformen.
Når to kommuner slås sammen til én kommune, vil denne nye storkomm u-
ne have det antal tilladelser, som de to kommuner tidligere har udstedt.
Såfremt dette antal skønnes at være for lille, kan kommunen udstede flere
tilladelser. Såfremt antallet er for stort kan kommunen undlade at genu d-
byde tilladelserne, når de bliver ledige. Kommunen kan ikke tilbagekalde
en tilladelse alene begrundet i det forhold, at der er for mange tilladelser på
markedet. Taxitilladelser udstedt af hver af de sammenlagte kommuner vil
gælde i den nye storkommune.
I praksis kan kommunalreformen få følgende kons ekvenser: