Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 26. april 2005 004 - 112 Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 62 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 62: "Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser kommunalreformens ændringer af kommunegrænserne får på taxa  -området. Herunder bedes der redegjort for, -hvilke konsekvenser det vil få, hvis der opstår situationer, hvor der er flere taxabevillinger på samme kommunes område og -hvilke konsekvenser det vil få, hvis en nuværende taxabevilling, der er begrænset til én kommunes område, kommer til at række ind over 2 eller flere kommuners område." Svar: På lovområdet medfører kommu  nalreformen ikke ændringer på taxilovo m- rådet, da det er primærkommunerne, som fastsætter anta llet af tilladelser efter behovet i den enkelte kommune, samt udsteder og tilbagekalder tilla- delser. Kommunalbestyrelsen har det bedste lokalkendskab og dermed grundlag for at fastsætte antallet af tilladelser i kommunen. Den gældende taxi-lovgivning bliver ikke ændret i forbindelse med kommunalreformen. Når to kommuner slås sammen til én kommune, vil denne nye storkomm   u- ne have det antal tilladelser, som de to kommuner tidligere har udstedt. Såfremt dette antal skønnes at være for lille, kan kommunen udstede flere tilladelser. Såfremt antallet er for stort kan kommunen undlade at genu d- byde tilladelserne, når de bliver ledige. Kommunen kan ikke tilbagekalde en tilladelse alene begrundet i det forhold, at der er for mange tilladelser på markedet. Taxitilladelser udstedt af hver af de sammenlagte kommuner vil gælde i den nye storkommune.   I praksis kan kommunalreformen få følgende kons ekvenser:
Side 2 af 2 Der skal ifølge den eksisterende taxilovgivning oprettes et fælles bestillingskontor,  såfremt de nye storkommuner har flere end 10 taxi-tilladelser. Dette vil muligvis af nogle vognmænd kunne blive opfattet som en byrde (merudgift), men modsat vil vognmænd i de nuværende mindre kom muner også kunne blive aflastet for pligten til at skulle stå til rådi  ghed 24 timer i døgnet. Storkommunerne skal oprette holdepladser for taxier, hvis der er flere end 20.000 indbyggere i kommunen. Konsekvensen af disse forskellige ændringer kan blive, at der i de enkelte kommuner i højere grad vil være bestillingskontorer, holdeplads og øget taxi-udbud, der tilsammen kan give øget fleksibilitet i anvendelse af taxi- erne. Med venlig hilsen Flemming Hansen