Mette Lyngdorf
F. Vestergaards Gade 28, 1.th.
8000 Århus C
Dato
J.nr.
:
:
6. april 2005
413
-1
Kære Mette Lyngdorf
Først og fremmest vil jeg gerne udtrykke min store medfølelse med den
store sorg, der har ramt Dem og Deres familie. Dernæst vil jeg gerne for-
sikre Dem om, at jeg tager trafiksikkerheden, og herunder også højr e-
svingsulykker mellem cyklister og lastbiler, meget alvorligt.
Den 25. februar 2005 blev der afholdt møde i Færdselsstyrelsen mellem De
Danske Bilimportører, Dansk Transport og Logistik (repræsenterer lastbil-
lejerne og -vognmændene), Dansk Cyklist Forbund, Fagligt Fælles For-
bund (repræsenterer lastbilschaufførerne), Rigspolitiet, Rådet for Større
Færdselssikkerhed, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Danmarks
TransportForskning, Statens Bilinspektion, Transport- og Energiministeriet
og Færdselsstyrelsen. På mødet blev det aftalt at igangsætte en række fæ l-
les initiativer for at mindske antallet af højresvingsulykker mellem lastbiler
og cyklister.
Jeg har valgt at samle alle interessenter og at benytte dette fællesskab til at
sammensætte kampagneindsatsen. Det faktum, at alle interessenter er sam-
let, medfører, at vi burde kunne nå så bredt ud som overhov edet muligt. Vi
er dermed i fuld gang med at opgradere informationsindsatsen for at for-
hindre højresvingsulykkerne.
I Deres brev undrer De Dem over, at vi fra statslig side ikke har bevilget
midler til kampagner m.v. Midler kan bevilges på mange måder også i
form af mandetimer. Staten har i denne forbindelse bevilget ressourcer i
form af ekspertviden, øget politikontrol, afsættelse af ressourcer til at pro-
ducere videoindslag, revision af pjecer, udarbejdelse af computersimulation
og videofilm m.v. Jeg kan ikke udelukke, at der vil blive bevilget yderlige-
re midler til en mere langsigtet kampagneindsats, men det vil afhænge af
resultaterne af ovennævnte indsats.
Jeg synes derfor ikke, at det er korrekt, at sige, at vi ikke gør noget. De fin-
der, at jeg fremstod arrogant i indslaget den 6. marts 2005, samt at jeg bur-
de have kommet med anerkendelse af problemet størrelse og komme med
en handlingsplan.