Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
3. maj 2005
004
-
000113
Trafikudvalget har i brev af 1. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 58
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 58:
"Har ministeren overvejet, at DSBs og Banedanmarks kompensation ved
forsinkelser evt. kunne gå til passagererne frem for til Staten?"
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at det efter min mening alene vil være
relevant at overveje at lade DSBs bodsbetaling til staten tilgå passagere r-
ne. Banedanmarks bodsbetaling til DSB er således i udgangspunktet alene
med til at dække DSBs meromkostninger i forbindelse med lav regularitet.
Såfremt denne betaling tilfaldt passagererne frem for D SB, ville det alt an-
det lige blot medføre, at statens kontraktbetaling til DSB skulle øges tilsva-
rende. Banedanmarks eventuelle bodsbetaling til Transport- og Energimi-
nisteriet er af så begrænset omfang, at det ikke vil have nogen mærkbar
effekt at tilbageføre denne til passagererne.
Spørgsmålet om kompensation af passagererne i togtrafikken i forbindelse
med forsinkelser er ganske kompliceret. Det må således inddrages i vurd e-
ringen, hvorvidt forsinkelser i et ganske højfrekvent togsystem som det
danske, generelt vil have en sådan betydning for passagererne, at det giver
mening at udbetale erstatning. Umiddelbart mener jeg således, at det vil
være ude af proportioner, hvis der skulle betales erstatning til passagerer,
der eksempelvis er 10 minutter forsinket, og hvor det næste tog eksempel-
vis følger 20 minutter senere. Dette vil modsætningsvist også betyde, at det
ville være forholdsvis sjældent, der opstår så betydelige forsinkelser, at de
kunne berettige til en forventning om kompensation.
I henhold til DSBs forretningsbetingelser har passagererne følgende ret-
tigheder ved forsinkelser på mere end en time: