Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 3. maj 2005 004 - 000113 Trafikudvalget har i brev af 1. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 58 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 58: "Har ministeren overvejet, at DSBs og Banedanmarks kompensation ved forsinkelser evt. kunne gå til passagererne frem for til Staten?" Svar: Jeg skal indledningsvis bemærke, at det efter min mening alene vil være relevant at overveje at lade DSB’s bodsbetaling til staten tilgå passagere r- ne. Banedanmarks bodsbetaling til DSB er således i udgangspunktet alene med til at dække DSB’s meromkostninger i forbindelse med lav regularitet. Såfremt denne betaling tilfaldt passagererne frem for D SB, ville det alt an- det lige blot medføre, at statens kontraktbetaling til DSB skulle øges tilsva- rende. Banedanmarks eventuelle bodsbetaling til Transport- og Energimi- nisteriet er af så begrænset omfang, at det ikke vil have nogen mærkbar effekt at tilbageføre denne til passagererne. Spørgsmålet om kompensation af passagererne i togtrafikken i forbindelse med forsinkelser er ganske kompliceret. Det må således inddrages i vurd  e- ringen, hvorvidt forsinkelser i et ganske højfrekvent togsystem som det danske, generelt vil have en sådan betydning for passagererne, at det giver mening at udbetale erstatning. Umiddelbart mener jeg således, at det vil være ude af proportioner, hvis der skulle betales erstatning til passagerer, der eksempelvis er 10 minutter forsinket, og hvor det næste tog eksempel- vis følger 20 minutter senere. Dette vil modsætningsvist også betyde, at det ville være forholdsvis sjældent, der opstår så betydelige forsinkelser, at de kunne berettige til en forventning om kompensation. I henhold til DSB’s forretningsbetingelser har passagererne følgende ret- tigheder ved forsinkelser på mere end en time:
Side 2 af 2 ”Hvis DSB ikke inden for rimelig tid og maksimalt inden for en time har sørget for videre transport, dækker DSB passagerens rimelige omkostnin- ger til videre transport til den station i Danmark, hvortil passageren har billet eller kort.” Umiddelbart mener jeg, at denne bestemmelse angiver et rimeligt kriterium for, i hvilket omfang passagererne bør kompenseres. Jeg må i øvrigt også henlede opmærksomheden på,    at det fremgår af ko n- trakten mellem DSB og Transport- og Energiministeriet, at: ”Trafikministeriet har tilkendegivet at provenuet af en eventuel bodsbeta- ling, jf. 1.7.5, 1.8.4 og 1.9.3, (bem: Mål for regularitet, pålidelighed og kundetilfredshed) påregnes  anvendte til foranstaltninger, der kan forbedre regularitet og kundebetjening.” På denne baggrund mener jeg alt i alt ikke det er relevant at lade den bod s- betaling, DSB betaler til Transport- og Energiministeriet tilfalde togpassa- gererne direkte. Med venlig hilsen Flemming Hansen