Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
11. april 2005
004
-
000106
Trafikudvalget har i brev af 30. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
52 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 52:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2005 fra Peter
Vindum på vegne af Sømændenes og Restaurationsbranchens Forbund og
Maskinofficererne i Scandlines DK A/S vedrørende konkurrenceforhold på
danske indenrigsfærgeruter, jf. alm. del bilag 68."
Svar:
Så vidt jeg er orienteret har man i Tyskland både skatte - og tilskudsordnin-
ger for søfarten.
I Tyskland findes der således en ordning, hvor rederier kan undlade at a f-
regne 40% af den indeholdte kildeskat for søfolk. Denne skatteordning er
alene rettet mod tyske skatter. Det betyder, at danske skatter ikke berøres af
ordningen. Skatteministeriet har oplyst, at hvis et tysk rederi besejler en
dansk indenrigsrute, vil rederiet være skattepligtigt til Danmark. Det inde-
bærer, at de tyske søfolk også skal betale skat af den løn de opp ebærer ved
at arbejde i Danmark.
På den baggrund ses den tyske skatteordning derfor ikke at give tyske red e-
rier nogen konkurrencemæssig fordel i forhold til danske rederier ved be-
sejling af indenrigsruter i Danmark.
Endvidere har man i Tyskland en ordning, hvor rederier får et økonomisk
tilskud til lønnen pr. tysk sømand, der sejler under tysk flag, og hvor der af
rederiet afregnes skat og tyske sociale bidrag.
Det økonomiske tilskud gives som et tilskud til rederiet, der modsvarer de
sociale bidrag (arbejdsmarkedsbidrag), som skal betales for de på gældende
typer af medarbejdere. Ordningen betyder således, at rederiet i realiteten
sparer udgiften til de sociale bidrag.