Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 10. maj 2005 432 - 24 Trafikudvalget har i brev af 17. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 51 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 51: "Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Ingeniøren den 19. ja- nuar 2005: ”Staten får privat motorvejspartner". Svar: Sønderjyllands Amt har i en længere årrække undersøgt forskellige mode l- ler for forbedringer af infrastrukturen i Alssund-området, herunder navnlig Sønderborg-områdets forbindelse til motorvejsnettet. På baggrund af en VVM -vurdering af i alt tre løsningsmodeller besluttede et flertal i Amtsrådet i oktober 2003 at udarbejde et forslag til regionpla n- tillæg for anlæg af en direkte motorvejsforbindelse i nyt tracé fra Sønde r- borg til E 45 ved Kliplev. Regeringen har, som led i udmøntningen af kommunalreformen, i januar måned d.å. besluttet at tilbyde Sønderjyllands Amt at overtage projektet med henblik på at sikre, at  projektet videreføres efter reformens ikrafttrædelse. Baggrunden for denne beslutning har været, at Sønderjyllands Amt, som det fremgår, gennem længere tid har forberedt projektet og samtidig har udvist økonomisk ansvarlighed ved at opspare og afsætte betydelige midler hertil. Regeringen har tilkendegivet, at en statslig overtagelse af projektet vil være betinget af, at de af amtet opsparede, og de for 2005 og 2006 budgetterede, midler øremærkes til projektet med henblik på, at Transport - og Energimi- nisteriet/Vejdirektoratet kan anvende disse midler til arbejdet, samt at der vedtages et regionplantillæg vedrørende projektet. ./.
Side 2 af 2 Amtets vedtagelse af et regionplantillæg afventer pt. afklaring af en indsi- gelse fra miljøministeren mod projektet. Jeg har forstået,  at en afklaring af disse forhold mellem amtet og Skov- og Naturstyrelsen er nært forestå ende. Når der foreligger en afklaring af de miljømæssige forhold, vil Transport - og Energiministeriet indlede egentlige drøftelser med Sønderjyllands Amt om den konkrete model for statens overtagelse af projektet. Amtet vedtog samtidig med beslutningen om at udarbejde et regionplantil- læg i oktober 2003 at undersøge mulighederne for at gennemføre motor- vejsprojektet som et OPP-projekt. Regeringen har i den forbindelse tilkendegivet, at en undersøgelse af grundlaget for et OPP-projekt kunne være interessant. Projektet indgår på den baggrund i den gruppe af projekter, hvor staten i medfør af Trafikafta- len af 5. november 2003 støtter undersøgelser af grundlaget for at gennem- føre et OPP-projekt. Jeg har forstået, at den udarbejdede OPP -evaluering umiddelbart peger i retning af, at der kan være fordele forbundet med at realisere projektet efter en OPP-model. Med en statslig overtagelse kan projektet således blive det første egen tlige OPP-pilotprojekt i statsligt regi. Projektet kan på denne måde b  idrage til at give os en række vigtige erfaringer med offentlig-private partnerskaber i forbindelse med større anlægsprojekter. Med venlig hilsen Flemming Hansen