Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. maj 2005 400 -2 Trafikudvalget har i brev af 3. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 5 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksempl  arer. Spørgsmål 5: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23/2-05 fra Grundejerfor- eningen Brandsbjerg Syd vedrørende Frederikssundmotorvejen, jf. alm. del Svar: Der er ikke gennemført særskilte støjberegninger af de forskellige forslag fra William Pedersen. Hvis man måtte ønske at gennemføre en løsning med udgangspunkt i fo r- slagene fra William Pedersen vil der i givet fald skulle gennemføres en ny vurdering af virkninger på miljøet   – -undersøgelse. En sådan undersøgelse vil,   foruden vurderinger af påvirkninger af miljøet, herunder støjpåvirkningen, også belyse mulige støjdæmpende foranstal t- ninger. Der er ingen lovbestemmelser eller retningslinier, der fastsætter beste  m- melser for vejtrafikstøj ved boliger langs nye vejanlæg. Ved gennemførelse af større projekter lægges der imidlertid som udgang s- punkt til grund, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj ved etablering af nye bebyggelser ved eksisterende trafikanlæg, som er 55 dB ved vejanlæg, også skal gælde som målsæt ning for nye trafikanlæg, der passerer gennem eksisterende større sammenhængende byområder. Med hensyn til spørgsmålet om støjpåvirkningen i forbindelse med Vejd i- rektoratets linieføringsforslag fra Ring 3 mod vest, vil benytte lsen af en særlig støjsvag bel   ægning i givet fald isoleret set reducere støjbelastningen med ca. 4 dB i forhold til den eksisterende belægning.
Side 2 af 2 Desuden vil overskudsjord, hvor det er hensigtsmæssigt blive oplagt i vo  l- de langs Vestskoven og kolonihaverne ved Harrestrup efter nærmere af  tale med Skov- og Naturstyrelsen. Der bliver overskudsjord, fordi projektet nedgraves på strækningen mellem Moto   rring 3 og Ring 3. Afslutningsvis kan jeg oplyse, at forligspartierne bag trafikaftalen af 5. no- vember 2003 (regeringspartierne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Ven- stre) er blevet enige om at gennemføre en teknisk -økonomisk genne mgang af en model, skitseret af Vejdirektoratet, som tager udgangspunkt i Jyllin- gevejs forløb. Denne model er nærmere beskrevet i mit svar af 20. dece   m- ber 2004 på spørgsm  ål 16 til L 11 samt mit svar af 25. april 2005 på spørgsmål 101 fra Tr  afikudvalget. Denne analyse forventes at være gennemført 1. september 2005, hvore   fter der skal træffes en endelig beslutning i sagen inden udgangen af september måned. Med venlig hilsen Flemming Hansen