Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
400
-2
Trafikudvalget har i brev af 3. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 5
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksempl arer.
Spørgsmål 5:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23/2-05 fra Grundejerfor-
eningen Brandsbjerg Syd vedrørende Frederikssundmotorvejen, jf. alm. del
Svar:
Der er ikke gennemført særskilte støjberegninger af de forskellige forslag
fra William Pedersen.
Hvis man måtte ønske at gennemføre en løsning med udgangspunkt i fo
r-
slagene fra William Pedersen vil der i givet fald skulle gennemføres en ny
vurdering af virkninger på miljøet
-undersøgelse.
En sådan undersøgelse vil, foruden vurderinger af påvirkninger af miljøet,
herunder støjpåvirkningen, også belyse mulige støjdæmpende foranstal
t-
ninger.
Der er ingen lovbestemmelser eller retningslinier, der fastsætter beste m-
melser for vejtrafikstøj ved boliger langs nye vejanlæg.
Ved gennemførelse af større projekter lægges der imidlertid som udgang
s-
punkt til grund, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj ved
etablering af nye bebyggelser ved eksisterende trafikanlæg, som er 55 dB
ved vejanlæg, også skal gælde som målsæt
ning for nye trafikanlæg, der
passerer gennem eksisterende større sammenhængende byområder.
Med hensyn til spørgsmålet om støjpåvirkningen i forbindelse med Vejd
i-
rektoratets linieføringsforslag fra Ring 3 mod vest, vil benytte lsen af en
særlig støjsvag bel ægning i givet fald isoleret set reducere støjbelastningen
med ca. 4 dB i forhold til den eksisterende belægning.