Kirsten Aalling
Nakskovvej 61
2500 Valby
Dato
J.nr.
:
:
29. marts 2005
Kære Kirsten Aalling,
Tak for dit brev af 8. marts 2005, hvor du på egne og en gruppe b eboeres
vegne på Nakskovvej retter henvendelse til mig om en række gener fra
Ringbanen.
Det glæder mig, at beboerne på Nakskovvej støtter den kollektive tr afik.
Jeg er klar over, at det er en sej proces for naboerne til et større anlægsar-
bejde at måtte leve med de mange gener, der er i en a nlægsperiode.
Når et så stort nyt projekt løb er af stablen, er der ofte en længere startperi-
ode, hvor man dels som nabo skal vænne sig til den nye trafik, men også
hvor både infrastrukturforvalter og jernb aneselskab skal have justeret og
organiseret trafikken, før forholdende er faldet helt på plads.
Som bekendt indviede jeg betjeningen af Ringbanen øst for Flintholm Sta-
tion den 8. januar i år. Men den sidste del af strækningen bliver først færdig
i 2007, når Ny Ellebjerg Station skal indvies.
Det er Banedanmark, der som infrastrukturforvalter står f or anlægsarbej-
derne på Ringbanen, mens DSB S -tog har ansvaret for driften af S-togene
på strækningen.
I dit brev beder du om, at der hurtigst muligt bliver indsat tidssvarende og
lydsvage tog.
Jeg kan oplyse, at det har været planen, at DSB S-tog i 2005 skulle afvikle
trafikken med 3. generations S-tog, men på grund af materi alemangel har
det desværre været nødvendigt også at anvende en række 2. generations S -
tog på ca. 1/3 af afgangene. Det er imidlertid planlagt, at 2. generationst o-
get skal tages helt ud af drift i 2006. Så Ringbanen vil næsten udelukkende
blive betjent af 3. generations S-tog i 2006. Desuden er DSB S-tog i fuld
gang med at forberede indsættelsen af de nye 4. generations S-tog. Nogle
af disse tog bliver installeret i løbet af 2006, og i 2007 vil en meget stor del
af betjeningen blive foretaget med 4. generations S-tog, der er mere tids-
svarende og lydsvage end de nuværende tog.