Trafikudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 11  . april 2005 004 - 000100 Trafikudvalget har i brev af 15. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 47 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 47: ”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. marts 2005 fra Aase H.A. Young, Tilst vedrørende kompensation i forbindelse med tog- forsinkelser, jf. alm. del – bilag 48.” Svar: Aase H.A. Young har tidligere henvendt sig til mig om samme emne, jf. det vedlagte brev af 30. november 2004. I den forbindelse modtog hun et svar med brev af 7. januar 2005. Mine kommentarer til Aase H.A. Youngs henvendelse til Trafikudvalget af 10. marts 2005 fremgår bl.a. af det vedlagte brev af 7 . januar 2005. Aase H.A. Young skriver i sit brev til Trafikudvalget, at DSB ikke har økonomisk motivation til at yde en indsats for at opretholde regulariteten, som følge af bodssystemet. Til dette kan jeg oplyse, at DSB også må fo  r- ventes at miste billetindtægter ved dårlig regular itet, og DSB’s økonomiske tab ved forsinkelser således er større end boden. Dette gør samlet set, at DSB har et incitament til at arbejde for en høj regularitet. Videre skriver Aase H.A. Young i sit brev til Trafikudvalget, at den primæ- re årsag til forsi nkelserne er de nedslidte spor og signaler, og at der skal sættes ind nu, hvis jævnlige sammenbrud af den kollektive trafik skal for- hindres fremover. Til dette kan jeg oplyse, at jeg siden min tiltrædelse har lagt stor vægt på at s ikre en genopretning af jernbanenettet. Første skridt i denne proces var at afsætte 360 mio. kr. ekstra til genopretning af jernba- nenettet i 2004. I forlængelse heraf indgik Regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne i efterå ret 2003 en trafikaftale, der bl.a. lagde op til et markant løft i Banedanmarks fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet fra 2005 og frem. Banedanmarks midler til genopretning af nettet vil således blive øget med gennemsnitligt ./. ./.
Side 2 af 2 genopretning af nettet vil således blive øget med gennemsnitligt knap 1 mia.kr om året  i perioden 2005 til 2014. Det er således min opfattelse, at der i høj grad er og fremover vil blive sat yderligere ind overfor genopretningen af jernbanenettet. Med venlig hilsen Flemming Hansen