Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 5. april 2005 400 -2 Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 45 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret med bilag vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 45: ”Kan ministeren oplyse, hvilket formål trafikprognosen vedrørende trafi k- strømmen ad Jyllingevej har haft ? (Idet det bemærkes, at i enhver tra- fikstrømsanalyse er grundprincippet, at trafikpresset divideret med mod- standen giver strømmen. Da trafikpresset er ens i begge modeller, kan det derfor kun være den indregnede modstand der er forskellig. Det øgede an- tal biler der forudses ved Model2c, betyder således at modstanden er mi n- dre og fremkommeligheden bedre, hvilket naturligvis har været grundprin- cippet i udarbejdelsen. Da det altid er muligt at øge modstanden og sænke fremkommeligheden, kommer den lave modstand der er indregnet i analy- sen, således Model2c til skade. En sænkning af den indregnede fremko m- melighed i Model2c, vil således stille de to modeller ens.) Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2004  -05, 1. samling, jf. TRU L 11 – spørgsmål 46.” Svar: For at sammenligne de trafikale konsekvenser af Vejdirektoratets forslag og William Pedersens forslag har Vejdirektoratet gennemført trafikbereg- ninger af William Pedersens forslag (Model 2c). Udformningen af vejanlægget er forskellig i lovforslagets projekt og Willi- am Pedersens forslag. Forudsætningerne i beregningerne om udformningen af vejanlægget i de to forslag er derfor også fo rskellig for de to forslag.
Side 2 af 2 Beregningerne af de trafikale konsekvenser af Vejdirektoratets forslag vi- ser, at Jyllingevej aflastes ikke alene på strækningen mellem Ring 3 og Motorring 3, men også videre ind gennem boligområdet øst f  or Motorring 3 i Rødovre Kommune ind mod København. Dette er ikke tilfældet i William Pedersens forslag – Model 2c. Her viser beregningerne, at William Pedersens forslag tværtimod betyder, at trafik- ken på Jyllingevej stiger. I forslaget forventes således e  n stigning i trafik- ken på strækningen mellem Motorring 3 og Tårnvej på ca. 6.200 biler pr. hverdagsdøgn, i forhold til Vejdirektoratets forslag. I lovforslagets projekt vil det være mere attraktiv at benytte den 6-sporede motorvej Frederikssundmotorvej videre ad Motorring 3 end i dag. Tilsva- rende vil ruten mod/fra Rødovre og København ad Jyllingevej være mindre attraktiv end i dag, da bilister på denne rute skal benytte ramperne ved Ring 3 og køre gennem rampekrydsene. Det medfører, at ca. 2100 trafikan- ter med mål i København i 2010 vil vælge at køre ind til København via Motorring 3 og ad en anden indfaldsvej. I William Pedersens forslag er det mere attraktivt at køre ad den ombygge- de Jyllingevej ind mod København end i Vejdirektoratets projekt. Dette har i trafikmodelberegningerne i William Pedersens forslag vist sig at ville medføre, at 6.200 flere trafikanter vil benytte Jyllingevej øst for Motorring 3 end i Vejdirektoratets forslag. Med venlig hilsen Flemming Hansen