Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
5. april 2005
400
-2
Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
45 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret med bilag vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 45:
Kan ministeren oplyse, hvilket formål trafikprognosen vedrørende trafi k-
strømmen ad Jyllingevej har haft ? (Idet det bemærkes, at i enhver tra-
fikstrømsanalyse er grundprincippet, at trafikpresset divideret med mod-
standen giver strømmen. Da trafikpresset er ens i begge modeller, kan det
derfor kun være den indregnede modstand der er forskellig. Det øgede an-
tal biler der forudses ved Model2c, betyder således at modstanden er mi n-
dre og fremkommeligheden bedre, hvilket naturligvis har været grundprin-
cippet i udarbejdelsen. Da det altid er muligt at øge modstanden og sænke
fremkommeligheden, kommer den lave modstand der er indregnet i analy-
sen, således Model2c til skade. En sænkning af den indregnede fremko m-
melighed i Model2c, vil således stille de to modeller ens.)
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling,
jf. TRU L 11 spørgsmål 46.
Svar:
For at sammenligne de trafikale konsekvenser af Vejdirektoratets forslag
og William Pedersens forslag har Vejdirektoratet gennemført trafikbereg-
ninger af William Pedersens forslag (Model 2c).
Udformningen af vejanlægget er forskellig i lovforslagets projekt og Willi-
am Pedersens forslag. Forudsætningerne i beregningerne om udformningen
af vejanlægget i de to forslag er derfor også fo rskellig for de to forslag.