Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
21 . marts 2005
004
-
000087
Trafikudvalget har i brev af 2. marts 2005 stillet mig følgende spørg smål 4
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes redegøre for den i vedlagte artikel fra MetroXpress den
23. februar 2005 Sort dag for togrejsende omtalte defekt i fjernstyringen
m.v.
Svar:
Banedanmark har oplyst for mig, at årsagen til fejlen, som er b eskrevet i
den nævnte artikel, og som forårsagede store trafikale problemer på Sjæ
l-
land, var et defekt printkort, som styrer ordrer og indikationer vedrørende
sikkerhedsforholdene, som tilgår stationerne, hvorfra det sendes til fjer n-
styringscentralen i Roskilde.
Siemens, der har ansvaret for vedligeholdelsen af systemet, blev indkaldt
til fejlretning. Imens blev stationer bemandet, så der kunne gives si gnal til
togene manuelt. På de mindre stationer, var det ikke nødvendigt med b e-
manding, idet disse stationer kører på "automatisk gennemkø rselsdrift", da
de typisk kun har et spor. Her bemærkede man således ikke på samme m
å-
de forstyrrelserne.
En defekt af denne type er utrolig sjælden, og Banedanmark har ikke opl e-
vet lignende fjernstyringsproblemer før.
Der blev gjort en stor indsats for at afhjælpe problemet ved at indkalde alt
disponibelt personale til at bemande de berørte stationer, og DSBs l edelse
og personale udviste stor samarbejdsvilje og fleksibilitet i forsøget på at
begrænse forsinkelserne.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen
./.