Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 5. april 2005 400 -2 Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 35 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret med bilag vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 35: ”Er de vejregler, som Vejdirektoratet refererer til i afvisningen af William Pedersens Model 2C de regler, der gælder for alle motorveje, uanset om man kører 80, 90 eller 110 km. i timen? Spørgsmålet har tidligere været sti llet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling, jf. TRU L 11 – spørgsmål 36.” Svar: Hovedformålet med lovforslagets projekt er at skabe sammenhæng i m o- torvejsnettet omkring København mellem Motorring 3 og Motorring 4. Derfor er vejanlægget udformet som en motorvej. Lovforslagets projekt er projekteret ud fra projekteringsregler for motorve- je. Vejreglerne for den geometriske udformning af vejanlæg opstiller nogle geometriske minimumsstørrelser for, at vejanlægget trafiksikkerhedsmæs- sigt forsvarligt kan benyttes til en given hastighed. Indenfor en vejregel er der forskellige geometriske minimumsværdier, som afhænger af, til hvilken hastighed vejanlægget projekteres. De vejregler, som Vejdirektoratet har henvist til i forbindelse med vurde- ringen af forslagene fra William Pedersen er de gældende vejregler, herun- der projekteringsregler for motorveje. Uanset om den skiltede hastighed måtte være 80, 90 eller 110 km i timen, og uanset om vejen klassificeres som motorvej eller som hovedvej, overholder forslagene fra William Pe- dersen ikke vejreglernes krav til geometriske minimumsstørrelser. Med venlig hilsen Flemming Hansen