Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 5. april 2005 400 -2 Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 31 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret med bilag vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 31: ”Ministeren bedes illustrere fletteproblematikken i vest-østgående retning for det i folketingsåret 2004 -05, 1. samling fremsatte lovforslags model henholdsvis William Pedersens model 2C. Spørgsmålet har tidligere været sti llet i folketingsåret 2004 -05, 1. samling, jf. TRU L 11 – spørgsmål 32.” Svar: Indledningsvis gøres opmærksom på, at der er tale om to principielt fo r- skellige løsninger i vestgående retning i henholdsvis Model 2c og Vejd i- rektoratets linieføring – det gælder også med hensyn til længden af flett e- strækninger. I Model 2c er der tale om to indfletninger til Frederikssundmotorvejen, men der i lovforslagets projekt er tale om én indfletning. Længden af flettestrækninger er bestemt af den nødvendige tid og dermed vejlængde for, at trafikanterne kan nå at foretage en trafiksikker ud - og ind- fletning med den øvrige trafik. En indfletning består af et ”slips”  – det skraverede område mellem motorvejen og rampen  – en kilestrækning, hvor der sker en indsnævring af køresporene, der skal flette sammen. Fletteproblematikken for lovforslagets projekt og William Pedersens er illustreret i vedlagte kortbilag. Lovforslagets projekt ./.
Side 2 af 3 I lovforslagets projekt er der én indfletning, hvor forbindelsesrampen fra Motorring 3 fra nord henholdsvis fra syd fletter sammen – på bilaget er de t- te vist som punkt 2 og punkt 4. På grund af forbindelsesrampens sydligere beliggenhed i forhold til Will i- am Pedersens Model 2c er de to forbindelsesramper nede i samme niveau længere mod øst, og derfor kan flettestrækningen starte længere mod øst i forhold til Model 2c. Ved Ring 3 skal der ske en frafletning for den trafik, som skal til Ring 3. I lovforslagets projekt kører der mod vest på Frederikssundmotorvejen ca. 12.400 køretøjer pr. hverdagsdøgn fra Motorring 3 mod nord og ca. 10.400 køretøjer pr. hverdagsdøgn fra Motorring 3 fra syd. Fra Motorring 3 fra nord til rampen til Ring 3 forventes ca. 2.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn. Til rampen ved Ring 3 forventes ca. 2.200 køretøjer pr. hverdagsdøgn fra Motorring 3 fra syd. I vestgående retning fletter sporene sammen fra Motorring 3 fra nord he n- holdsvis syd. Her skal ca. 12.400 køretøjer pr. hverdagsdøgn flette sammen ind fra højre med 2.200 køretøjer pr. hverdagsdøgn, der kommer fra Motor- ring 3 fra syd og skal til Ring 3. Model 2c På bilaget, som viser Model 2c, er de to forudsatte indfletninger markeret som henholdsvis punkt 2 og punkt 4. Endvidere skal der være plads til en frafletning til Ring 3 – det er på bilaget vist som punkt 5. Derudover skal forbindelsesrampen i Model 2c fra Motorring 3 fra nord mod vest over Islevdalvej og ned i niveau med Frederikssundmotorvejen inden indfletningen kan påbegyndes (på bilaget er dette markeret som punkt 1). Ved krydsningen med Islevdalvej skal rampen være minimum 6 meter over Islevdalvej. Desuden skal forbindelsesrampen fra Motorring 3 fra syd mod vest under Frederikssundmotorvejen og op i niveau med motorvejen (på bilaget ma r- keret som punkt 3). I krydsningen mellem forbindelsesrampen og motorve- jen, hvor forbindelsesrampen føres under motorvejen, skal der være en højdeforskel på minimum 6 meter. I vestgående retning kører der i William Pedersens forslag ca. 12.100 kør e- tøjer pr. hverdagsdøgn fra Motorring 3 fra nord mod Frederikssundmotor- vejen, ca. 9.100 køretøjer fra Motorring 3 fra syd og ca. 10.000 køretøjer fra Jyllingevej.
Side 3 af 3 Tilsvarende mod vest kører fra rampen til Ring 3 ca. 2.200 køretøjer pr. hverdagsdøgn fra Motorring 3 fra syd og ca. 2.800 køretøjer pr. hverdags- døgn fra Jyllingevej. I vestgående retning fletter  trafikken fra Motorring 3 fra nord og fra Jyllin- gevej sammen først – angivet som punkt 2. Efterfølgende skal trafikken fra Motorring 3 fra syd flette ind fra højre – angivet som punkt 4. Det vil sige, at de ca. 1.800 køretøjer pr. hverdagsdøgn fra Motorring 3 fra nord først skal flette med de 12.800 køretøjer pr. hverdagsdøgn. Herefter skal de 1.800 køretøjer sammen med de 2.800 køretøjer fra Motorring 3 fra syd – i alt 4.600 køretøjer – krydsflette med de ca. 9.100 køretøjer fra Mo- torring 3 fra syd, der kommer ind fra højre. Vejdirektoratet anfører således, at der ikke er plads mellem Islevdalvej og Ring 3 til, at Model 2c med de ønskede ind- og frafletninger angivet som punkt 1-5 kan gennemføres på strækningen. Med venlig hilsen Flemming Hansen