Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels - og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-151-0015 Dok.: JTS40177 Besvarelse af spørgsmål nr.  3 af 23. februar 2005 fra Folketingets Trafikudvalg. Spørgsmål: ”Kan  ministeren  bekræfte  de  tal,  som  Fyens  Stiftstidende  bragte  den  21.  februar 2005, jf. vedlagte artikler ”Mere farligt gods på vejene” og ”S løseri med farligt gods på  vejene”,  der  viste,  at  hver  syvende  lastbil,  der  kører  med  farligt  affald,  og  som kontrolleres af politiet, har alvorlige forsømmelser, og agter ministeren at tage initia- tiv til en kortlægning af problemets omfang og mulige løsning?” Svar: Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet  indhentet en udtalelse fra Rigspoliti- chefen, der har oplyst følgende: ”Reglerne  om  vejtransport  af  farligt  gods  fremgår  af  bekendtg ørelse  nr.  729  af  15. august 2001 om vejtransport af farligt gods, som ændret ved bekendtgørelse nr. 583 af  24.  juni  2003.  Bekendtgørelsen  implementerer  bl.a.  Rådets  direktiv  94/55/EF  af 21.  november  1994  om  indbyrdes  tilnærmelse  af  medlemsstaternes  lovgivning  om transport af farligt gods ad vej med senere ændringer. Det følger af bekendtgørelsens § 4, stk. 1, jf. § 1, nr. 1, at vejtransport af farligt gods skal ske i overensstemmelse med forskrifterne i bekendtgørelsen med bilag og ADR (Europæisk konvention om international transport af farligt gods ad vej) med de sær- lige aftaler, som Danmark måtte have indgået i henhold hertil. Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 30, stk. 1, at politiet kan standse et køre- tøj, hvormed der udføres vejtransport af farligt gods, og undersøge eller lade det un- dersøge med henblik på at kontrollere, at transporten opfylder reglerne i b ekendtgø- relsen,  herunder  om  forskrifterne  om  uddannelse  af  chauffører  samt  om  mærkning, emballering,   sammenpakning,   sammenlæsning,   sikkerhedsudstyr   og   angivelser   i transportdokumentet er opfyldt. Med det formål at styrke såvel det administrative som det kontrolmæssige niveau i  n- den for hele tungvognsområdet, herunder også kontrol af vejtransport af farligt gods, er  der  i  2003  i  Rigspolitichefens  Færdselsafdeling  etableret  en  Tungvognssektion, som er specialiseret inden for dette område.
- Kontrol af køretøjer, der transporterer farligt gods, foretages dels som stikprøvekon- trol i hele landet, dels som målrettede kontroller på steder, hvor der erfaring  smæssigt er  en  stor  koncentration  af  farligt  gods-transporter,  f.eks.  ved  landegrænser,  færge- havne, industriområder og lignende. I forbindelse med de målrettede kontroller de  l- tager særligt bilsagkyndige samt sagkyndige fra Beredskabsstyrelsen, Statens Institut for Strålehygiejne og Flyvevåbnet  s Specialskole. Endvidere  har  der  tidligere  været  afholdt  normalt  1-2  kontroller  årligt  i  samarbejde med Søfartsstyrelsen med henblik på kontrol af køretøjer, der i strid med lovgi vnin- gen benytter færger, som ikke må transportere farligt gods. Efter drøft elser med Sø- fartsstyrelsen er dette samarbejde planlagt udbygget, således at der fremover p å tæn- kes afholdt 4 fælleskontroller årligt på tværs af landegrænser med deltagelse af ude  n- landske kolleger som observatører. Vedrørende antallet af kontrollerede farligt godskøretøjer på landsplan kan Rigsp oli- tichefen  oplyse,  at  der  i  2001  blev  kontrolleret  94  køretøjer  (i  alt  47  overtrædelser, som resulterede i 40 bøder), i 2002 203 køretøjer (i alt 25 overtrædelser, som resulte- rede i 25 bøder) og i 2003 311 køretøjer (i alt 80 overtrædelser, som resulterede i 32 bøder). I 2004 har Rigspolitichefen kontrolleret 276 farligt godskøretøjer, hvor der ikke blev konstateret  overtrædelser.  Sager  fra  2004,  hvor  der  blev  konstateret  overtrædelser, behandles  af  politikredsene.  Indberetninger  fra  politikredsene  for  2004  foreligger endnu ikke, hvorfor det ikke er muligt at oplyse det samlede antal kontrollerede køre- tøjer og antallet af overtrædelser. I 2005 har Rigspolitichefen indtil videre kontrolle- ret 87 farligt godskøretøjer, hvor der ikke er konstateret overtrædelser. Det er Rigspolitichefens mål at øge kontrolniveauet i de kommende år. Det er på baggrund af de udførte kontroller Rigspolitichefens vurdering, at ve jtrans- port  af  farligt  gods  generelt  sker  i  overensstemmelse  med  reglerne  herfor.  Det  er endvidere Rigspolitichefens vurdering, at ca. 75 pct. af de konstaterede overtrædelser skyldes  forseelser  vedrørende  manglende  sikkerhedsudstyr,  f.eks.  øjenskyllevand, pulverslukkere, lommelygter og handsker.” Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at ministeriet i forbindelse med de i spørgsmålet næv n- te artikler i Fyens Stiftstidende har bedt Rigspolitichefen om at tage kontakt til transportbranchen med  henblik  på  at  præcis ere  og  indskærpe  lovgivningens  krav  vedrørende  transport  af  farligt gods.