Trafikudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
6. april 2005
004
-
000098
Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
28 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 28:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. marts 2005 fra Mariette
Svarre Nielsen, Ringsted vedrørende togdriften mellem Ringsted og Kø-
benhavn, jf. alm. del bilag 42.
Svar:
Jeg forstår udmærket passagerernes og dermed Mari ette Svarre Nielsens
frustrationer over gentagende gange at opleve forsinkelser i togtrafikken.
Derfor har jeg lige siden min tiltrædelse lagt stor vægt på at sikre en geno p-
retning af jernbanenettet. Første skridt i denne proces var at afsætte 360
mio. kr. ekstra til genopretning af jernbanenettet i 2004. I forlængelse heraf
indgik Regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristende-
mokraterne i efteråret 2003 en trafikaftale, der bl.a. lagde op til et markant
løft i Banedanmarks fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet fra
2005 og frem. Banedanmarks midler til genopretning af nettet blev således
øget med gennemsnitligt knap 1 mia.kr om året i peri oden 2005 til 2014.
Jernbanenettet er imidlertid et meget omfattende teknisk anlæg, hvor til-
standen ikke kan ændres fra den ene dag til den anden. Den nedslidning, vi
møder i dag, har udviklet sig over lang tid. Tilsvarende vil det kræve et
langt, sejt træk at genoprette tilstanden. Det er udfordringen i de kommen-
de år.
Med hensyn til forsinkelser, må man være opmærksom på, at forsinkelser i
togtrafikken - og andre trafikformer - desværre aldrig helt vil kunne und-
gås. Det betyder så ikke, at det nuværende niveau er tilfredsstillende. Det
kan måles på, at DSB og Banedanmark på det seneste har haft svæ rt ved at
leve op til de krav om rettidighed, de er underlagt. I de seneste måneder har
vejrforholdene ganske vist været vanskeligere end normalt med orkan og
kraftigt snevejr. Og de mange arbejder, der skal genoprette jernbanen på