Trafikudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 6. april 2005 004 - 000098 Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 28 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 28: ”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. marts 2005 fra Mariette Svarre Nielsen, Ringsted vedrørende togdriften mellem Ringsted og Kø- benhavn, jf. alm. del – bilag 42.” Svar: Jeg forstår udmærket passagerernes og dermed Mari ette Svarre Nielsens frustrationer over gentagende gange at opleve forsinkelser i togtrafikken. Derfor har jeg lige siden min tiltrædelse lagt stor vægt på at sikre en geno p- retning af jernbanenettet. Første skridt i denne proces var at afsætte 360 mio. kr. ekstra til genopretning af jernbanenettet i 2004. I forlængelse heraf indgik Regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristende- mokraterne i efteråret 2003 en trafikaftale, der bl.a. lagde op til et markant løft i Banedanmarks fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet fra 2005 og frem. Banedanmarks midler til genopretning af nettet blev således øget med gennemsnitligt knap 1 mia.kr om året i peri oden 2005 til 2014. Jernbanenettet er imidlertid et meget omfattende teknisk anlæg, hvor til- standen ikke kan ændres fra den ene dag til den anden. Den nedslidning, vi møder i dag, har udviklet sig over lang tid. Tilsvarende vil det kræve et langt, sejt træk at genoprette tilstanden. Det er udfordringen i de kommen- de år. Med hensyn til forsinkelser, må man være opmærksom på, at forsinkelser i togtrafikken - og andre trafikformer - desværre aldrig helt vil kunne und- gås. Det betyder så ikke, at det nuværende niveau er tilfredsstillende. Det kan måles på, at DSB og Banedanmark på det seneste har haft svæ   rt ved at leve op til de krav om rettidighed, de er underlagt. I de seneste måneder har vejrforholdene ganske vist været vanskeligere end normalt med orkan og kraftigt snevejr. Og de mange arbejder, der skal genoprette jernbanen på
Side 2 af 2 længere sigt, virker desværre også på kort sigt forstyrrende for trafikken. Men det skal ikke være en sovepude. Derfor er der i rammeaftalen lagt op til en særlig indsats for at sikre togenes rettidighed. Det skylder vi de man- ge, der er afhængige af jernbanen i deres dagligdag. Med hensyn til sikkerhed, er det umuligt at garantere, at der ikke sker ulykker på jernbanenettet. Men heldigvis er det meget meget sjældent, at togpassagerer kommer til skade under transporten, og tog er et af de abso- lut sikreste transportmidler. Jeg er i øvrigt ikke bekendt med, at jernbanenettets nuværende tilstand skulle medføre sikkerhedsmæssige problemer. Jeg ved, at det er et område, som Banedanmark - ikke mindst efter afsporingen i Tommerup - er meget opmærksomme på. Desuden fører Trafikstyrelsen, so m uafhængig myndig- hed tilsyn med jernbanesikkerheden. Jeg har derfor fuld tillid til, at jernbanesikkerheden bliver varetaget forsvar- ligt. Med venlig hilsen Flemming Hansen