Folketingets Trafikudvalg Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af det i udvalget stillede spørgsmål 27 (TRU alm. del) den 10. marts 2005. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN Sag 200502632 30. marts 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/2 Besvarelse  af  spørgsmål  27  (TRU  alm.  del)  stillet  af  Trafikudvalget den 10. marts 2005 Spørgsmål 27: “Kan  man  forestille  sig,  at  en  kollisionsulykke,  som  den  der  skete  med fragtskibet  Karen  Danielsen  ved  Storebæltsbroen,  vil  kunne  forekomme med et skib, der fragter farligt gods, eller er der skærpede bestemmelser om lodspligt eller overvågning for den slags transporter?” Svar: Der  er  generelt  skærpede  bestemmelser  om  pligt  til  at  anvende  lods  for skibe  med  farligt  gods,  som  vil  udgøre  en  særlig  risiko  for  miljøet  i tilfælde af en søulykke. Disse regler gælder ved anløb af dansk havn og omfatter   tankskibe,   der   fragter   olie,   gas,   kemikalier   og   radioaktivt materiale samt olietankskibe med urensede tanke. Lodspligten  gælder  ikke  for  skibe,  som  ifølge  international  aftale  eller  i medfør af folkeretlige regler har ret til gennemsejling af danske farvande. Disse   skibe   er   i   stedet   omfattet   af   FN’s   søfartsorganisation   IMO’s anbefalinger  om  brug  af  lods.  I  2002  blev  disse  anbefalinger  udvidet  – med virkning fra 1. december 2003 – til i Storebælt at omfatte alle skibe med  en  dybgang  på  mindst  11  meter  mod  tidligere  mindst  13  meter. Skibe,  der  er  lastet  med visse  radioaktive  stoffer,  er  –  uanset  størrelse  – også omfattet af anbefalingerne. Herudover  er  der  til  sikring  af  skibsfarten  og  den  faste  forbindelse  over Storebælt  etableret  et  skibstrafiksystem,  VTS  (Vessel  Traffic  Service system)   med   en   radiomeldetjeneste.   VTS-systemet,   der   dækker   den centrale   del   af   Storebælt,   er   baseret   på   og   udf ører   sin   tjeneste   i overensstemmelse  med  IMO’s  retningslinjer  herom.   Meldesystemet  er godkendt   af   IMO,   og   med   undtagelse   af   de   helt   små   skibe   er   det obligatorisk  for  skibene  at  deltage  i  meldesystemet  –  uanset  hvad  de sejler med. Endvidere skal handelsskibe med en bruttotonnage på 300 eller derover i international fart og alle passagerskibe uanset størrelse være udstyret med et Automatisk Identifikations System (AIS), der gør det nemt at overvå ge det enkelte skib. Forsvarsministeriet er ved at etablere et landbaseret AIS- system,  således  at  det  fra  den  1.  juli  2005  vil  være  muligt  at  overv å ge danske,   kystnære   farvande.   Dette   indgår   som   et   centralt   element   i regeringens handlingsplan for øget brug af lods og styrket overvågning af sejladssikkerheden. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 30. marts 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk
2/2 Endelig er der særlige internationale regler om indpakning, placering og mærkning af farlige produkter, som enten transporteres emballeret eller i løs   form   i   container-,   stykgods-   eller   bulkskibe.   Der   er   for   disse skibstyper desuden krav til indretning og udstyr. Når dette er sagt, er det klart, at det ikke kan udelukkes, at der stadig kan ske  ulykker  som  følge  af  fejl.  Her  er  det  vigtigt  at  tage  ved  lære  af  det enkelte uheld. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at jeg netop på baggrund af  KAREN  DANIELSEN  ulykken  vil  indgå  i  drøftelser  med  erhvervet om   hvilke   promillegrænser,   der   fremover   skal   gælde   ved   sejlads. Herudover  vil  Søfartsstyrelsen  arbejde  for,  at  der  internationalt  indføres krav om, at en brovagtalarm – en såkaldt ”dødemandsknap”  – skal være installeret og i brug i alle skibe.