Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-151-0018 Dok.: FRM40257 Besvarelse af spørgsmål nr.   26 fra Folketingets Trafikudvalg. Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. marts 2005 fra Landsforeni ngen af Bilsagkyndige, Dansk KørelærerUnion og Dansk Metal vedrørende køreprøv m- rådet,  jf. alm. del - bilag 39.” Svar: Statens  Bilinspektion/Applus  har  hidtil  varetaget  (og  varetager  indtil  senest  udgangen  af  2005) følgende opgaver for J ustitsministeriet: a)    Gennemførelse  af  køreprøver  til  store  køretøjer  (kategori  C,  D  og  E)  uden  for  Købe n- havnsområdet b)   Gennemførelse af kontrollerende og vejledende helbredsmæssige køreprøver c)    Bistand ved kontroller, der gennemføres i henhold til færdselslovens § 77 (undersøge lser af  køretøjet  for  fejl  og  mangler  og  undersøgelser  af,  om  føreren  opfylder  betinge lserne for lovligt at kunne føre køretøjet) d)   Bistand ved undersøgelser af færdselsuheld I forlængelse af   vedtagelsen af den lov, der muliggjorde privatiseringen af Statens Bilinspektion for så vidt angår opgaverne   med syn af køretøjer, indgik Rigspolitiche  fen og Statens Bilinspekti- on en aftale om, at Statens Bilinspektion/Applus indtil senest udgangen af 2005 skal varetage de ovennævnte opgaver for Justitsministeriet. Herefter tilbageføres opgaverne til Justitsministeriet.    Spørgsmålet om, hvorvidt de   medarbejdere, som har udført ovennævnte opgaver, er omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven og dermed har et retligt krav på at flytte med o pgaverne (til poli- tiet), har været forelagt Kammeradvokaten.  
- Kammeradvokaten  har  oplyst,  at  det  – ggende  grundlag  – vurdering, at de medarbejdere, der i dag udfø ikke er omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven. Kammeradvokaten har ved vurderingen bl.a. lagt vægt på, at disse medarbejd   ere efter det oplyste hovedsageligt er beskæftiget med almindelige synsopgaver. De er således ikke pr   imært tilknyttet de funktioner, der overføres, og har således ikke den tilknytning til opgave  rne, der efter praksis kræves for, at medarbejdere er omfattet   af beskyttelsen i virksomhedsoverdragelsesloven. Hertil kommer,  at  det  efter  Kammeradvokatens  opfattelse  i  sig  selv  må  anses  som  tvivlsomt,  om udfø lsen  af  køreprøver  til  stort  kørekort  og  udførelse  af  §  77 -undersøgelser  som  opgaver betragtet udgør en de l af en virksomhed i virksomhedsoverdragelseslovens § 1’s forstand. Der er således tale om udførelse af funktioner, der uden tilknyttede aktiver tilbagef  ø Medarbejdere hos Applus, der i dag gennemfører køreprøver til store køretøjer (k ategori C, D og E), og medarbejdere, som bistår politiet i forbindelse med kontroller i henhold til færdsel   slovens § 77, har således efter Kammeradvokatens opfattelse ikke et retligt krav på at fø   lge med opga- verne (til politiet). For  så  vidt  angår  de  med  arbejdere,  der  i  dag  udfører  de  opgaver,  der  er  a nført  under  b)  og  d), dvs.  gennemførelse  af  kontrollerende  og  vejledende  helbredsmæssige  køreprøver  samt  bistand ved undersøgelser af færdselsuheld, foreligger Kammeradvokatens vurdering endnu i   kke.      Om gennemførelse af køreprøver til store køretøjer kan Justitsministeriet he refter oplyse, at den- ne opgave i provinsen varetages af ansatte i det nu privatiserede Statens Bilinspektion (Applus). I Københavnsområdet har opgaven i mange år været varetaget af p olititjenestemænd. Det er over for Justitsministeriet oplyst, at gennemførelse af køreprøver til store køretøjer i pr o- vinsen i dag varetages af en arbejdsstyrke, der svarer til ca. 25 nettoårsværk. Denne o   pgave er i dag  fordelt  på  ca.  60  personer,  som   – over  at  gennemføre  køreprøver - opgaver. Som nævnt har gennemførelsen af køreprøver til store køretøjer, der gennemføres i Købe nhavns- området,  i  mange  år  været  varetaget  af  polititjenestemænd.  Rigspolitichefen  ønsker  at  udbr ede denne ordning til hele landet. Til brug for den fremtidige gennemførelse af køreprøver i provinsen vil Rigspolitichefen derfor uddanne ca. 60 polititjenestemænd. Det er ikke udtryk for, at de ca. 60 prøvesagkyndige fo   rven- tes  at  bruge  al  deres  arbejdstid  på  afh oldelse  af  storvognsprøver,  men  en  nødvendi  ghed  for  at kunne sikre en god og geografisk dækkende betjening på omr   å det.
- Det er Rigspolitichefens sammenfattende vurdering, at man ved også at lade polititjenestemænd gennemføre køreprøver til store køretøjer i provinsen opnår den mest fleksible udnyttelse af de tilstedeværende ressourcer.   Jeg kan tilslutte mig Rigspolitichefens planer for gennemførelse af køreprøver for store køret ø i provinsen, hvorefter den eksisterende ordning i Københavnsområdet udb  redes til hele landet. Det skal herudover bemærke  s, at en overtagelse af samtlige af de ca. 60 medarbejdere, som i dag over at udføre synsopgaver  – æ  re, at der skal findes nye aktiviteter, som kan beskæftige de pågældende i det tidsrum, hvor de i dag udf ø- rer  synsopgaver.  Det  er  umiddelbart  vanskeligt  at  pege  på  relevante  opgaver  inden  for  politiet, som dissepersoner vil kunne var etage.       Hvis politiet i stedet alene overtager 25 personer fra Applus (svarende til det antal nettoår sværk, som efter det oplyste i dag anvendes til gennemførelse af køreprøver til store køretøjer i provi n- sen), vil antallet af steder for afholdelse af køreprøver blive   kraftigt reduceret. Det vil formentlig indebære,   at politiet alligevel vil skulle uddanne polititjenestemænd til at kunne ge  nnemføre s å- danne køreprøver, således at den geografiske spredning af prøvesteder kan opre tholdes fremover.   Jeg er på den baggrund enig i Rigspolitichefens vurdering af, at man ve d også at lade polititj ene- stemænd gennemføre køreprøver til store køretøjer i provinsen opnår den mest fleksible u dnyt- telse af de tilstedeværende ressourcer.   For så vidt angår den hidtil ydede bistand i forbindelse med kontroller i henhold til færdselsl o- vens § 77 kan jeg oplyse, at Rigspolitichefen endnu ikke har truffet endelig beslutning om, hvor- ledes opgaver forbundet hermed skal løses fre mover.   For  så  vidt  angår  de  medarbejdere,  der  i  dag  udfører  de  opgaver,  der  er  anført  under  b)  og  d), dvs.  gennemførelse  af  kontrollerende  og  vejledende  helbredsmæssige  køreprøver  samt  bistand ved  undersøgelser  af  færdselsuheld,  foreligger  Kammeradvokatens  vurdering  af,  om  disse  er omfattet af beskyttelsen i virksomhedsoverdragelsesloven, som nævnt en  dnu ikke. Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg er bekendt med, at  det fremgår af vilkårene i   salgsaftalen mellem Transport- og Energiministeriet og Applus, at staten ikke aktivt må søge at rekruttere meda  rbej- dere fra Applus.
- For så vidt angår det rejste spørgsmål om priv atisering af køreprøveområdet kan jeg oplyse, at jeg ikke umiddelbart finder det hensigtsmæssigt at privatisere opgaverne med gennemførelse af teori- og køreprøver. Der er således efter min opfattelse tale om en myndighedsopgave, hvorfor meget taler for,  at opgaverne fortsat bør henhøre under politiet (eller en anden relevant myndighed). Det er af hensyn til færdselssikkerheden meget væsentligt at sikre, at køreprøver gennemføres af personer med stor indsigt i trafikanters adfærd og de krav, der nødvend   igvis må stilles for at e r- hverve et kørekort.