Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-151-0018
Dok.:
FRM40257
Besvarelse af spørgsmål nr. 26 fra Folketingets Trafikudvalg.
Spørgsmål:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. marts 2005 fra Landsforeni ngen
af Bilsagkyndige, Dansk KørelærerUnion og Dansk Metal vedrørende køreprøv
m-
rådet, jf. alm. del - bilag 39.”
Svar:
Statens Bilinspektion/Applus har hidtil varetaget (og varetager indtil senest udgangen af 2005)
følgende opgaver for J ustitsministeriet:
a) Gennemførelse af køreprøver til store køretøjer (kategori C, D og E) uden for Købe
n-
havnsområdet
b) Gennemførelse af kontrollerende og vejledende helbredsmæssige køreprøver
c) Bistand ved kontroller, der gennemføres i henhold til færdselslovens § 77 (undersøge
lser
af køretøjet for fejl og mangler og undersøgelser af, om føreren opfylder betinge
lserne
for lovligt at kunne føre køretøjet)
d) Bistand ved undersøgelser af færdselsuheld
I forlængelse af vedtagelsen af den lov, der muliggjorde privatiseringen af Statens Bilinspektion
for så vidt angår opgaverne med syn af køretøjer, indgik Rigspolitiche fen og Statens Bilinspekti-
on en aftale om, at Statens Bilinspektion/Applus indtil senest udgangen af 2005 skal varetage de
ovennævnte opgaver for Justitsministeriet.
Herefter tilbageføres opgaverne til Justitsministeriet.
Spørgsmålet om, hvorvidt de medarbejdere, som har udført ovennævnte opgaver, er omfattet af
virksomhedsoverdragelsesloven og dermed har et retligt krav på at flytte med o pgaverne (til poli-
tiet), har været forelagt Kammeradvokaten.
- 2 -
Kammeradvokaten har oplyst, at det –
ggende grundlag –
vurdering, at de medarbejdere, der i dag udfø
ikke er
omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven.
Kammeradvokaten har ved vurderingen bl.a. lagt vægt på, at disse medarbejd ere efter det oplyste
hovedsageligt er beskæftiget med almindelige synsopgaver. De er således ikke pr imært tilknyttet
de funktioner, der overføres, og har således ikke den tilknytning til opgave rne, der efter praksis
kræves for, at medarbejdere er omfattet af beskyttelsen i virksomhedsoverdragelsesloven. Hertil
kommer, at det efter Kammeradvokatens opfattelse i sig selv må anses som tvivlsomt, om
udfø
lsen af køreprøver til stort kørekort og udførelse af § 77
-undersøgelser som opgaver
betragtet udgør en de l af en virksomhed i virksomhedsoverdragelseslovens § 1’s forstand. Der er
således tale om udførelse af funktioner, der uden tilknyttede aktiver tilbagef ø
Medarbejdere hos Applus, der i dag gennemfører køreprøver til store køretøjer (k
ategori C, D og
E), og medarbejdere, som bistår politiet i forbindelse med kontroller i henhold til færdsel slovens
§ 77, har således efter Kammeradvokatens opfattelse ikke et retligt krav på at fø lge med opga-
verne (til politiet).
For så vidt angår de med arbejdere, der i dag udfører de opgaver, der er a nført under b) og d),
dvs. gennemførelse af kontrollerende og vejledende helbredsmæssige køreprøver samt bistand
ved undersøgelser af færdselsuheld, foreligger Kammeradvokatens vurdering endnu i kke.
Om
gennemførelse af køreprøver til store køretøjer kan Justitsministeriet he
refter oplyse, at den-
ne opgave i provinsen varetages af ansatte i det nu privatiserede Statens Bilinspektion (Applus). I
Københavnsområdet har opgaven i mange år været varetaget af p
olititjenestemænd.
Det er over for Justitsministeriet oplyst, at gennemførelse af køreprøver til store køretøjer i pr
o-
vinsen i dag varetages af en arbejdsstyrke, der svarer til ca. 25 nettoårsværk. Denne o pgave er i
dag fordelt på ca. 60 personer, som –
over at gennemføre køreprøver
–
-
opgaver.
Som nævnt har gennemførelsen af køreprøver til store køretøjer, der gennemføres i Købe
nhavns-
området, i mange år været varetaget af polititjenestemænd. Rigspolitichefen ønsker at udbr
ede
denne ordning til hele landet.
Til brug for den fremtidige gennemførelse af køreprøver i provinsen vil Rigspolitichefen derfor
uddanne ca. 60 polititjenestemænd. Det er ikke udtryk for, at de ca. 60 prøvesagkyndige fo rven-
tes at bruge al deres arbejdstid på afh oldelse af storvognsprøver, men en nødvendi ghed for at
kunne sikre en god og geografisk dækkende betjening på omr å det.
- 3 -
Det er Rigspolitichefens sammenfattende vurdering, at man ved også at lade polititjenestemænd
gennemføre køreprøver til store køretøjer
i provinsen opnår den mest fleksible udnyttelse af de
tilstedeværende ressourcer.
Jeg kan tilslutte mig Rigspolitichefens planer for gennemførelse af køreprøver for store køret
ø
i provinsen, hvorefter den eksisterende ordning i Københavnsområdet udb redes til hele landet.
Det skal herudover bemærke s, at en overtagelse af samtlige af de ca. 60 medarbejdere, som i dag
–
over at udføre synsopgaver –
æ re, at der
skal findes nye aktiviteter, som kan beskæftige de pågældende i det tidsrum, hvor de i dag udf
ø-
rer synsopgaver. Det er umiddelbart vanskeligt at pege på relevante opgaver inden for politiet,
som dissepersoner vil kunne var
etage.
Hvis politiet i stedet alene overtager 25 personer fra Applus (svarende til det antal nettoår sværk,
som efter det oplyste i dag anvendes til gennemførelse af køreprøver til store køretøjer i provi
n-
sen), vil antallet af steder for afholdelse af køreprøver blive kraftigt reduceret. Det vil formentlig
indebære, at politiet alligevel vil skulle uddanne polititjenestemænd til at kunne ge nnemføre s å-
danne køreprøver, således at den geografiske spredning af prøvesteder kan opre
tholdes fremover.
Jeg er på den baggrund enig i Rigspolitichefens vurdering af, at man ve d også at lade polititj ene-
stemænd gennemføre køreprøver til store køretøjer i provinsen opnår den mest fleksible u
dnyt-
telse af de tilstedeværende ressourcer.
For så vidt angår den hidtil ydede bistand i forbindelse med kontroller i henhold til færdselsl
o-
vens § 77 kan jeg oplyse, at Rigspolitichefen endnu ikke har truffet endelig beslutning om, hvor-
ledes opgaver forbundet hermed skal løses fre mover.
For så vidt angår de medarbejdere, der i dag udfører de opgaver, der er anført under b) og d),
dvs. gennemførelse af kontrollerende og vejledende helbredsmæssige køreprøver samt bistand
ved undersøgelser af færdselsuheld, foreligger Kammeradvokatens vurdering af, om disse er
omfattet af beskyttelsen i virksomhedsoverdragelsesloven, som nævnt en dnu ikke.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg er bekendt med, at det fremgår af vilkårene i salgsaftalen mellem
Transport- og Energiministeriet og Applus, at staten ikke aktivt må søge at rekruttere meda rbej-
dere fra Applus.
- 4 -
For så vidt angår det rejste spørgsmål om priv
atisering af køreprøveområdet kan jeg oplyse, at
jeg ikke umiddelbart finder det hensigtsmæssigt at privatisere opgaverne med gennemførelse af
teori- og køreprøver.
Der er således efter min opfattelse tale om en myndighedsopgave, hvorfor meget taler for, at
opgaverne fortsat bør henhøre under politiet (eller en anden relevant myndighed).
Det er af hensyn til færdselssikkerheden meget væsentligt at sikre, at køreprøver gennemføres af
personer med stor indsigt i trafikanters adfærd og de krav, der nødvend igvis må stilles for at e r-
hverve et kørekort.