Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
30 . marts 2005
004
-
000091
Trafikudvalget har i brev af 9. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål
25 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål:
"I forlængelse af besvarelsen af § 20 spørgsmål S 5 om HKT -systemet be-
des ministeren oplyse, hvornår det påtænkes at udskifte det forenklede
HKT-system med et fuldt HKT system på strækningen Lyngby -Hillerød"
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at der ikke er
aktuelle planer om at indføre fuld HKT på strækningen Lyngby -Hillerød.
I forbindelse med den planlagte hastighedsopgradering mellem Holte og
Hillerød undersøger Banedanmark i øjeblikket, hvorvidt sikkerheden på
strækningen kan tilpasses den fremtidige højere hastighed ved at forlænge
de såkaldte linieledersløjfer ved signalerne. Linieledersløjferne er de insta l-
lationer, der stopper toget, såfremt signalet viser rødt. En forlængelse af
linieledersløjferne ved signalerne vil medføre en tidligere nedbremsning af
toget ved rødt signal.
Denne undersøgelse er iværksat uafhængigt af togsammenstødet ved
Lyngby. Resultatet af undersøgelsen forventes at foreligge ved årets u d-
gang.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen