Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 30   . marts 2005 004 - 000091 Trafikudvalget har i brev af 9. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 25 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål: "I forlængelse af besvarelsen af § 20 spørgsmål S 5 om HKT -systemet be- des ministeren oplyse, hvornår det påtænkes at udskifte det forenklede HKT-system med et fuldt HKT system på strækningen Lyngby -Hillerød" Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at der ikke er aktuelle planer om at indføre fuld HKT på strækningen Lyngby -Hillerød. I forbindelse med den planlagte hastighedsopgradering mellem Holte og Hillerød undersøger Banedanmark i øjeblikket, hvorvidt sikkerheden på strækningen kan tilpasses den fremtidige højere hastighed ved at forlænge de såkaldte linieledersløjfer ved signalerne. Linieledersløjferne er de insta l- lationer, der stopper toget, såfremt signalet viser rødt. En forlængelse af linieledersløjferne ved signalerne vil medføre en tidligere nedbremsning af toget ved rødt signal. Denne undersøgelse er iværksat uafhængigt af togsammenstødet ved Lyngby. Resultatet af undersøgelsen forventes at foreligge ved årets u d- gang. Med venlig hilsen Flemming Hansen