5
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
3. oktober 2005
4-255
Trafikudvalget har i brev af 22. september 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 242 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 242:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. september 2005 fra
Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark vedrørende yderligere
kommentarer til tidligere svar om taxikørsel, jf. alm. del - bilag 405."
Svar:
Centralforeningen af Taxiforeningen i Danmark (CAT) har i henvendelse
af 21. september 2005 anført, at konkurrencen mellem bus og taxi ikke er
rimelig, og at Færdselsstyrelsen kommer med nye udmeldinger, som fav o-
riserer busbranchen på bekostning af taxibra nchen.
Jeg kan bekræfte, at Færdselsstyrelsen i januar 2005
- for at give virksom-
hederne en større fleksibilitet i materielanvendelsen - har besluttet, at en
bus, der også samtidig er nedbestolet til højst 9 personer, føreren medre g-
net, kan være godkendt som et sygetransportkøretøj og således anvendes
både til buskørsel og sygetransport. Dette kræver, at virksomheden er i b
e-
siddelse af både en bustilladelse og en sygetransporttilladelse til køret ø jet.
Det har altid været muligt at anvende en taxi til sygetranspor t. På grund af
den antalsmæssige begrænsning på taxitilladelser er det dog ikke m
uligt for
en indehaver af en sygetransporttilladelse at anvende et sygetransportkør e-
tøj til taxikørsel.
Endvidere henviser CAT til en udmelding fra Færdselsstyrelsen om udst e-
delse af begrænset tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring i he
nhold
til busloven til et motorkøretøj indrettet til befordring af højst 9 personer,
føreren me dregnet.
Hvis sådanne køretøjer udelukkende anvendes til almindelig rutekø
rsel, er
de ikke omfattet af taxilovens bestemmelser, men derimod af buslovens.
Færdselsstyrelsen har derfor igennem en længere årrække udstedt begræ
n-
sede tilladelser til erhvervsmæssig personbefordring i henhold til busloven