5 Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 3. oktober 2005 4-255 Trafikudvalget har i brev af 22. september 2005 stillet mig følgende spørgsmål 242 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål 242: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. september 2005 fra Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark vedrørende yderligere kommentarer til tidligere svar om taxikørsel, jf. alm. del  - bilag 405." Svar: Centralforeningen af Taxiforeningen i Danmark (CAT) har i henvendelse af 21. september 2005 anført, at konkurrencen mellem bus og taxi ikke er rimelig, og at Færdselsstyrelsen kommer med nye udmeldinger, som  fav  o- riserer busbranchen på bekostning af taxibra nchen. Jeg kan bekræfte, at Færdselsstyrelsen i januar 2005 - for at give virksom- hederne en større fleksibilitet i materielanvendelsen  - har besluttet, at en bus, der også samtidig er nedbestolet til højst 9 personer, føreren medre   g- net, kan være godkendt som et   sygetransportkøretøj og således anvendes både til buskørsel og sygetransport. Dette kræver, at virksomheden er i b e- siddelse af både en bustilladelse og en sygetransporttilladelse til køret  ø jet. Det har altid været muligt at anvende en taxi til sygetranspor  t. På grund af den antalsmæssige begrænsning på taxitilladelser er det dog ikke m uligt for en indehaver af en sygetransporttilladelse at anvende et sygetransportkør e- tøj til taxikørsel. Endvidere henviser CAT til en udmelding fra Færdselsstyrelsen om udst  e- delse af begrænset tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring i he nhold til busloven til et motorkøretøj indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren me dregnet. Hvis sådanne køretøjer udelukkende anvendes til almindelig rutekø rsel, er de ikke omfattet af taxilovens bestemmelser, men derimod af buslovens. Færdselsstyrelsen har derfor igennem en længere årrække udstedt begræ n- sede tilladelser til erhvervsmæssig personbefordring i henhold til busloven
p. 2/2 til disse køretøjer. Køretøjerne må udelukkende anvendes til almindelig rutekø rsel. Med venlig hilsen Flemming Hansen