Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 22. september 2005 004 - 240 Trafikudvalget har i brev af 9. september 2005 stillet mig følgende spørgsmål 227 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besv  are. Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål 227: "Kan ministeren oplyse, hvad det ville koste staten, hvis færgeforbinde  l- serne til de danske småøer blev gjort gratis for de fastboende på øerne, uanset, om de medbringer et transportmiddel på færgen?" Svar: Indledningsvis skal det præciseres, at rederierne kun i få tilfælde udarbe j- der opgø hjemmehø rende på øen. Trafikstyrelsen har på grundlag af taksterne for biler og lastbiler for fastb o- ende på 26 danske sm åøer, der har fast færgeforbindelse, udarbe jdet et overslag over, hvad det kunne skønnes at ville koste staten, hvis færgefo   r- bindelserne til disse danske småøer blev gjort gratis for de fastboende på øerne, også når de medbringer et transportmiddel på fæ rgen. De angivne omkostninger må derfor tages med meget væsentlige forb   e- hold, og der er heri bl.a. ikke taget højde for efterspørgselseffekten ved prisændringer. Det vedlagte bilag viser – anslåede omkostning for  staten, hvis de fastboende også skulle have gratis færgetransport, hvis de medtager et køretøj (bil eller lastbil) på færgen. B i- laget viser tillige statens omkostning, hvis den gratis færgetransport kun udvides til også at omfatte personbiler. De i tabellen anførte omkostninger er bas eret på den pris, der betales ved køb af en enkeltbillet, hvis det er muligt at købe en enkeltbillet. Hvis dette ikke er muligt, er de anførte omkostninger baseret på den pris, der bet  ales ved køb af en returbi llet. ./.
Side 2 af 4 Den pris, de fastboende på øerne betaler for at medbringe deres bil eller lastbil, vurderes reelt at være væsentlig lavere, fordi de fastboende i vid udstrækning antages at benytte sig af rederiernes tilbudsordninger i form af betydelige rabatter ved brug af klippekort, periodekort og andre abonne- mentsordnin ger. Det bemærkes, at en ordning, som indebærer økonomiske fordele for e r- hvervslivet på øerne, vil kunne rejse spørgsmål i forhold til EF -traktatens statsstøtteregler, der som udgangspunkt forbyder statsstøtte. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 3 af 4 Bilag Anslået omkos tning ved gratis person- biltransport for fastboende (mio. DKK) Anslået omkos tning ved gratis personbil- og lastbiltransport for fastboende (mio. DKK) Agersø -Stigsnæs 1,3 1,3 Omø   Stigsnæs 1,4 1,4 Sejerø -Havnsø 1,7 1,8 Nekselø -Havnsø 0.0 0,0 Orø -Holbæk 0,9 0,9 Femø -Kragenæs 0,9 1,0 Fejø -Kragenæs 3,3 3,4 Askø -Bandholm 0,7 0,7 Avernakø -Lyø -Faaborg 0,6 0,6 Bjørnø  -Faaborg 0,0 0,0 Baagø -Assens 0,1 0,1 Skarø -Drejø -Svendborg 0,7 0,7 Hjortø -Svendborg Strynø -Rudkøbing 0,5 0,5 Birkholm-Marstal 0,0 0,0 Det lykkedes ikke inden for tidsfristen at indhente tal fra overfarten Hjortø -Svendborg.
Side 4 af 4 Barsø -Barsø -Landing 0,0 0,0 Aarø -Aarøsund 0,5 0,5 Endelave-Snaptun 0,4 0,4 Hjarnø -Snaptun 0,1 0,1 Tunø -Hou 0,0 0,0 Fur-Branden 1,2 1,8 Venø -Kleppen 0,9 0,9 Livø -Rønbjerg Huse 0,0 0,0 Egholm-Aalborg 0,4 0,5 Total 15,7 16,6