Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
23. september 2005
004
-
234
Trafikudvalget har i brev af 5. september 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 225 (TRU alm. del
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 225:
"Ministeren bedres kommentere henvendelsen af 1. september 2005 fra
Mikael Beck Andersen, Vanløse, jf. TRU alm. del
Svar:
Trafikudvalget har bedt om mine kommentarer til en henvendelse fra Mi-
kael Beck Andersen, som er buschauffør i København. Mikael Beck A n-
dersen er utilfreds med tilstanden i den kollektive trafik og synes, at det i
de sidste 3 år er blevet meget surt at være buschauffør. Mikael Beck A
n-
dersen nævner bl.a., at togene ikke kan o verholde køreplanen, at der er in d-
ført k ø
der er nedlagt og ændret buslinier. Endvidere finder han ikke, der gøres
nok for fremkommeligheden for busserne, idet der bl.a. efter hans mening
er kommet for mange vejbump og vejindsnæ vringer. Han mener desuden,
at tilkomsten af Metroen er årsag til de æ ndringer i busbetjeningen, som er
gennemført, at M etroen tit holder stille, og at der så bare sættes busser
ind, samt at dette går ud over budget tet for den øvrige kollektive tr afik.
Sommerens driftsforstyrrelser på S -tog og regional- og fjerntog, skal jeg
være den første til at beklage, men jeg mener, at sikkerheden må gå frem
for alt. Som det vil være Trafikudvalget bekendt, er sporenes tilstand des-
værre et generelt problem på det danske jernbanenet, som skyldes, at ski n-
nerne gennem mange år er blevet nedslidt i en grad, der gør, at der er o p-
stået et stort vedligeholdelsesefterslæb. Vi må desværre indstille os på en
mangeårig indsats for at få in dhentet det efterslæb.
Metroen havde nogle begyndervanskeligheder, men Metroens driftsstabili-
tet er nu meget overbevisende og langt bedre, end andre kollektive trafik-
systemer i hovedstadsområdet kan præstere. Jeg kan i øvrigt oplyse, at når
Metroen i tilfælde af driftsforstyrrelser indsætter busser, så er det driftsse
l-
skabet og ikke HURs bustrafik eller anden kollektiv trafik, der betaler.
Ansvaret for bustrafikken i hovedstadsområdet påhviler HUR, og det er
rigtigt, at HUR i samarbejde med kommunerne i området har besluttet at
foretage omlægninger af bustrafikken, som også har indebåret omlæ
g-