Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
3. oktober 2005
004
-
243
Trafikudvalget har i brev af 1. september 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 223 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 223:
"Vil Danmark indbringe det for EU, hvis et udenlandsk rederi vinder retten
til at besejle en dansk indenrigsfærgerute med direkte eller indirekte offen t-
lig støtte fra hjemlandet, og hvor lang tid vil der typisk gå, før der falder
afgørelse i en sådan sag; og vil rederiet i givet fald kunne udføre sejlads på
ruten, mens sagen står på?"
Svar:
Der er i dag ingen udenlandske rederier, der har fået eneret til at udføre
public service forpligtelser med eller uden dansk støtte.
Hvis der måtte opstå en situation, hvor besejlingen tilsyneladende udføres i
strid med EUs konkurrenceregler, vil der naturligvis blive reageret herpå,
herunder rettet henvendelse til den stat, som det pågæ ldende rederi er
hjemmehørende i, og om nødvendigt taget initiativ til at indbringe sagen
for Europa-Kommissionen.
Der har ikke konkret været eksempler på den situation, der spørges til. Der
har således ikke været anledning til at indbringe et udenlandsk rederis b e-
sejling for EU. Det er af samme grund ikke muligt at oplyse, hvor lang tid
der vil gå ved behandling af en sag, hvor det måtte blive nødvendigt at in d-
bringe et udenlandsk rederis besejling for EUs konkurrencemyndigheder,
og om rederiet i givet fald vil kunne udføre sejlads på ruten, mens sagen
står på.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af Trafikudvalg sspørgsmål 222.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen