Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 3. oktober 2005 004 - 243 Trafikudvalget har i brev af 1. september 2005 stillet mig følgende spørgsmål 223 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål 223: "Vil Danmark indbringe det for EU, hvis et udenlandsk rederi vinder retten til at besejle en dansk indenrigsfærgerute med direkte eller indirekte offen  t- lig støtte fra hjemlandet, og hvor lang tid vil der typisk gå, før der    falder afgørelse i en sådan sag; og vil rederiet i givet fald kunne udføre sejlads på ruten, mens sagen står på?" Svar: Der er i dag ingen udenlandske rederier, der har fået eneret til at udføre public service forpligtelser med eller uden dansk støtte. Hvis der måtte opstå en situation, hvor besejlingen tilsyneladende udføres i strid med EU’s konkurrenceregler, vil der naturligvis blive reageret herpå, herunder rettet henvendelse til den stat, som det pågæ   ldende rederi er hjemmehørende i, og om nødvendigt   taget initiativ til at indbringe sagen for Europa-Kommissionen. Der har ikke konkret været eksempler på den situation, der spørges til. Der har således ikke været anledning til at indbringe et udenlandsk rederis b   e- sejling for EU. Det er af samme grund ikke muligt at oplyse, hvor lang tid der vil gå ved behandling af en sag, hvor det måtte blive nødvendigt at in   d- bringe et udenlandsk rederis besejling for EU’s konkurrencemyndigheder, og om rederiet i givet fald vil kunne udføre sejlads på ruten, mens sagen står på. Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af Trafikudvalg sspørgsmål 222. Med venlig hilsen Flemming Hansen