Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
19. september 2005
004
-
000230
Trafikudvalget har i brev af 30. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål
219 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 219:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24/8-05 fra Hilbert Stran-
ge vedr. S-togs banen Køge Bugt, jf. TRU alm. del bilag 350."
Svar:
Jeg kan med beklagelse konstatere, at DSB over sommeren har været nødt
til at reducere trafikken på Køge Bugt banen. Når det er sket, hænger det
sammen med, at Banedanmark konstaterede problemer med skinnerne,
hvilket skyldes en kombination af skinnernes tilstand og det varme vejr.
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege at hastighedsnedsæ ttelserne
er begrundet sikkerhedsmæssigt. På Køge Bugt banen har det dels været
hensynet til de medarbejdere, der arbejder tæt på banen ved den nye Ell e-
bjerg station, og dels været passagerernes si kkerhed, idet sporets tilstand
har vist sig at være meget ringe.
Vejret i Danmark nødvendiggør at skinnerne skal kunne benyttes i b å de
meget kolde og varme perioder. Banedanmark har oplyst mig, at konstruk-
tionen af sporene gør, at der i varme perioder opstår forholdsvis store try k-
spændinger inde i skinnerne. Hvis der samtidig er tale om gamle og slidte
konstruktioner risikeres det, at disse spændinger bliver så store, at en so l-
kurve kan opstå. For at imødegå sådanne situationer, der kan nedsætte si
k-
kerheden, har Banedanmark hen over sommeren været t vunget til at ned-
sætte hastigheden på dele af jernbanen, herunder på Køge Bugt banen.
Når dette er sagt, er det glædeligt, at DSB nu oplyser, at S -togenes normale
køreplan er genoptaget. Linjerne A+ og Ex blev sat ind igen på Køge Bugt
banen mandag den 5. september og linje A og E er vendt tilbage til de
kendte minuttal og standser hvor de plejer.
For så vidt angår Hilbert Stranges betragtninger om korte og lange S -tog
har DSB oplyst mig, at DSB S-tog i forbindelse med gennemførelsen af