Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 19. september 2005 004 - 000230 Trafikudvalget har i brev af 30. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål 219 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 219: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24/8-05 fra Hilbert Stran- ge vedr. S-togs banen Køge Bugt, jf. TRU alm. del  –  bilag 350." Svar: Jeg kan med beklagelse konstatere, at DSB over sommeren har været nødt til at reducere trafikken på Køge Bugt banen. Når det er sket, hænger det sammen med, at Banedanmark konstaterede problemer med skinnerne, hvilket skyldes en kombination af skinnernes tilstand og det varme vejr. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege at hastighedsnedsæ  ttelserne er begrundet sikkerhedsmæssigt. På Køge Bugt banen har det dels været hensynet til de medarbejdere, der arbejder tæt på banen ved den nye Ell   e- bjerg station, og dels været passagerernes si  kkerhed, idet sporets tilstand har vist sig at være meget ringe. Vejret i Danmark nødvendiggør at skinnerne skal kunne benyttes i b  å de meget kolde og varme perioder. Banedanmark har oplyst mig, at konstruk- tionen af sporene gør, at der i varme perioder opstår forholdsvis store try  k- spændinger inde i   skinnerne. Hvis der samtidig er tale om gamle og slidte konstruktioner risikeres det, at disse spændinger bliver så store, at en so   l- kurve kan opstå. For at imødegå sådanne situationer, der kan nedsætte si k- kerheden, har Banedanmark hen over sommeren været t  vunget til at ned- sætte hastigheden på dele af jernbanen, herunder på Køge Bugt banen. Når dette er sagt, er det glædeligt, at DSB nu oplyser, at S   -togenes normale køreplan er genoptaget. Linjerne A+ og Ex blev sat ind igen på Køge Bugt banen mandag den 5. september og linje A og E er vendt tilbage til de kendte minuttal og standser hvor de plejer. For så vidt angår Hilbert Stranges betragtninger om korte og lange S  -tog har DSB oplyst mig, at DSB S-tog i forbindelse med gennemførelsen af
p. 2/2 sommerens særkørepl   an har haft planlagt to togsæt i alle S  -tog i myldreti- den, hvorimod kapaciteten i størstedelen af S -togene udenfor myldretiden er blevet tilpasset på baggrund af tidligere passagertællinger. Det har dog ikke været muligt i alle tilfælde at opfylde de kontr aktlige krav om – inde   n- for rammerne af den indkøbte materielmængde    - at indsætte en siddeplad  s- kapacitet der sikrer, at der kan forventes siddeplads til alle passagerer. Med en mere normal drift forventes DSB S-tog igen at kunne leve op til sine kontraktlige forpligtigelser. Jeg kan kun beklage de gener passagererne har været udsat for henover sommeren, og jeg håber at en tilbagevenden til mere normale fo rhold igen vil gøre S -togtrafikken attraktiv. Med venlig hilsen Flemming Hansen