Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 8. september 2005 004 - 000229 Trafikudvalget har i brev af 29. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål 218 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål : "Ministeren bedes tilsende udvalget den midtvejsrapport om signaludskift- ning på jernbanerne, som er omtalt i vedlagte artikel fra Ingeniørens net  a- vis d. 17. august 2005 ”Kaos på jernbanen i mange år fremover". Svar: Jeg vedlæ  gger hermed et eksemplar af den omtalte midtvejsrapport fra juni 2005 om undersøgelse af en signalstrategi.   Jeg skal for en ordens skyld gøre opmærksom på, at rapporten har karakter af et arbejdsdokument fra Banedanmark. Den har ikke været tænkt som et egentlig beslutningsgrundlag, og den indeholder desuden en række foru  d- sætninger og antagelser, der giver anledning til mange spørg   smål. Rapporten savner først og fremmest en grundig og veldokumenteret b e- handling af årsagerne til regularitetsproblemerne, her under en fordeling af fejlene på forskellige typer. Det er i sagens natur afgørende om der er tale om fejl, der kan afhjælpes ved en mere beskeden indsats end ved at udski  f- te samtlige signalanlæg på en gang. Der savnes en stillingtagen til hvor mange af de nu konstaterede fejl der kunne undgås med et nyt signals ystem. Der savnes også en vurdering af om der er helt nye typer af fejl, der kan støde til ved introdu ktionen af et nyt signalsystem for ikke at tale om hele den vanskelige omstilling fra det nu- være  nde til et helt nyt system. Det er vanskeligt at finde belæg for rapportens forudsætning om at signa l- problemer alene tegner sig for 30-35 pct. af alle togforsinkelser. ./.
Side 2 af 2 Generelt synes der behov for at uddybe konsekvenserne af alternativerne til en total udskiftning, dvs. en gradvis fornyelsesstrategi, ligesom de anvend- te enhedspriser skal verificeres nærmere. En sådan gradvis fornyelsesstrategi forudsætter ikke    – som det fremgår af rapporten at alle signalanlæg skal være udskiftet i 2020. En grundig analyse må nødvendigvis omfatte en anal  yse af hvilke typer af fejl ved signalanlæggene som er årsag til hvilke problemer, og he   refter formulering af en prioriteret plan for i hvilken rækkefølge og u   dstrækning man kan løse problemerne afhængig af hvor mange midler   , der er til rådi g- hed. Som oplyst i rapporten anbefalede rådgiverfirmaet BSL  – hvis udsagn ra   p- porten i øvrigt baserer sig på   – for mindre end 2 år siden at der var b    ehov for et rammeløft til investeringer på signalområdet på 200 mio. kr. å rligt til i alt 470 mio. kr. – hvilket står i modsætning til midtvejsrapportens anslå e- de behov på 875 mio. kr. til den samme strategi. Der savnes en begrunde lse for dette skift, som må undersøges nærmere. Med venlig hilsen Flemming Hansen