Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
8. september 2005
004
-
000229
Trafikudvalget har i brev af 29. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål
218 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål :
"Ministeren bedes tilsende udvalget den midtvejsrapport om signaludskift-
ning på jernbanerne, som er omtalt i vedlagte artikel fra Ingeniørens net a-
vis d. 17. august 2005 Kaos på jernbanen i mange år fremover".
Svar:
Jeg vedlæ gger hermed et eksemplar af den omtalte midtvejsrapport fra juni
2005 om undersøgelse af en signalstrategi.
Jeg skal for en ordens skyld gøre opmærksom på, at rapporten har karakter
af et arbejdsdokument fra Banedanmark. Den har ikke været tænkt som et
egentlig beslutningsgrundlag, og den indeholder desuden en række foru d-
sætninger og antagelser, der giver anledning til mange spørg smål.
Rapporten savner først og fremmest en grundig og veldokumenteret b e-
handling af årsagerne til regularitetsproblemerne, her under en fordeling af
fejlene på forskellige typer. Det er i sagens natur afgørende om der er tale
om fejl, der kan afhjælpes ved en mere beskeden indsats end ved at udski f-
te samtlige signalanlæg på en gang.
Der savnes en stillingtagen til hvor mange af de nu konstaterede fejl der
kunne undgås med et nyt signals ystem. Der savnes også en vurdering af om
der er helt nye typer af fejl, der kan støde til ved introdu ktionen af et nyt
signalsystem for ikke at tale om hele den vanskelige omstilling fra det nu-
være nde til et helt nyt system.
Det er vanskeligt at finde belæg for rapportens forudsætning om at signa
l-
problemer alene tegner sig for 30-35 pct. af alle togforsinkelser.
./.