Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 26. september 2005 004 - 000208 Trafikudvalget har den 26. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål 217 (alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5   eksemplarer. Spørgsmål 217: ”  Er ministeren bekendt med, at planlægningen af et bycenter ved Ta  a- strup kan komme til at blokere for et evt. 5. spor på banestrækningen mellem Købe nhavn og Roskilde og hvordan vil ministeren i givet fald forholde sig til dette? Svar: Udbygning af jernbanen med et  5. spor ved Taastrup Station er planlagt at foregå inden for det eksisterende baneareal med undtagelse af krydsningen ved Køgevej, hvor der inddrages areal uden for baneare alet. Bycenteret skal ifølge tilgængelige o   plysninger, placeres nord og vest for stationen. Hermed vil opførelsen af bycenteret ikke umi ddelbart blokere for udbygningen af et 5. spor. Hvis bygherren påre gner at inddrage en del af det eksisterende baneareal, skal Trafikstyrelsen høres forinden, og d et vil derigennem blive sikret, at der ikke stilles hindringer i vejen for anlæg af 5. spor ved Tåstrup station. Med hensyn til støjforhold skal et bycenter i lighed med andet nyt byggeri tage hensyn til at det placeres tæt på jernbanen, således at det stø jbeskyttes i forhold til Miljøstyrelsens vejledning. Det formodes, at en sådan støjb   e- skyttelse også vil være tilstrækkelig, hvis der efterfølgende etableres et 5. spor. Men det kan ikke helt udelukkes, at det vil betyde at der skal etable- res yderligere stø jbeskyttelse hvis et 5. spor etableres efter bycenteret.
Side 2 af 2 Et eventuelt 5. spor vil ligge syd for de eksisterende spor og forventes sål e- des ikke at få betydning for adgangsforhold til et bycenter. Med venlig hilsen Flemming Hansen