Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 14. september 2005 432 - 22 Trafikudvalget har i brev af 24. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål 213 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål 213: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. august 2005 fra Søren Thygesen, Askeby vedrørende kommentar til ministerens besvarelse af 15/8-05, jf. alm. del – Svar: Jeg har forelagt Søren Thygesens henvendels e for Vejdirektoratet, som op- lyser følgende: ”Indledningsvis henviser Søren Thygesen i sit brev af den 23. august 2005 til et svensk notat. For god ordens skyld skal vi oplyse, at det drejer sig om et notat fra det Svenske Vägverket, dateret den 4. novembe r 1991. Notatet blev udarbejdet for at få en uafhængig vurdering af Søren Thygesens s y- stem. Notatet peger på de samme betænkeligheder ved Søren Thygesens system, som Vejdirektoratet tidligere har fremført. Som det fremgår af S  ø- ren Thygesens brev, er Søren  Thygesen ikke enig i denne vurdering. Som også anført i Ministeriets svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 188 vedrørende Søren Thygesens henvendelse af den 24. juni 2005, er uove  r- ensstemmelsen mellem Vejdirektoratet og Søren Thygesen, fastgørelsen af fugtisoleringsmembranen til brodækket. Efter Vejdirektoratets opfattelse er det helt afgø rende for betondækkets langtidsholdbarhed, at membranen er fastsvejst til betonen. Et af hovedargumenterne for denne løsning er, at skader på denne kun vil give anledning  til yderst begrænsede skader på b   e- tondækket. Vejd  irektoratet mener, at Søren Thygesens argumenter for at dette ikke er tilfældet, er ukorrekte. Vand der trænger igennem en utæt membran i Søren Thygesens løsning vil kunne brede sig til store dele af brodækk e- riets besvarelse af spørg smål nr. 188. ./.
Side 2 af 2 Søren Thygesen nævner også, at ”en fuldfladeklæbet tagpap (Vejdirektor a- tets løsning) får gentagne træk - og forskydningspåvirkninger, hver gang en bil kører på asfalten over den” og at dette vil skade den. Det svarer ikke til de erfaringer, Vejdirektoratet har. Vejdirektoratets fugtisolering har en le- vetid i størrelsesordenen 40 år. Vejdirektoratets løsning har været brugt siden 70´erne og løbende inspe  ktioner har ikke vist, ”at membranen hurtigt bliver hullet som en si”, som anført af Søren Thygesen” Jeg kan henholde mig til Vejdirektoratets bemærkninger. Med venlig hilsen Flemming Hansen