Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 13. september 2005 432 - 33 Trafikudvalget har i brev af 24. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål 212 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål 212: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. august 2005 fra Frank Lykke Hansen, Vipperød vedrørende Rute 21, jf. alm. del   – Svar: Hovedlandevejen gennem Odsherred er på strækningen mellem Holbæk og Vig en af de kraftigst belastede 2-sporede statsveje. Det er bl.a. på den baggrund, at staten nu investerer i anlæg af motorvejen syd om Holbæk frem til Tuse, og i de kommende år arbejder med den højklassede vej vid  e- re mod Vig. Det vil på sigt betyde en trafikal  aflastning af den nuværende rute 21 og alt andet lige en forbedring af forholdene for cykeltrafikken. I forbindelse med det igangværende motorvejsarbejde anlægges der nu sti frem til Nykøbingvej (Holbæk), hvorved der skabes en sammenhængende stiforbindelse frem til den eksisterende dobbeltrettede sti mod Hagested. Jeg er opmærksom på, at forholdene for cyklister ikke er optimale. Vejd   i- rektoratet har ved en gennemgang af statsvejnettet i 2000 peget på 5 de l- strækninger, hvor det er ønskeligt, at der anlægges stier langs statsvejen gennem Odsherred. Jeg har derfor bedt Vejdirektoratet om at lade disse strækninger gennem Odsherred indgå i de samlede overvejelser for anlæg af stier langs det nye statsvejnet efter implementeringen af kommunalreformen pr. 1. januar 2007.
p. 2/2 Anlæg af stier og stiruter, der ikke følger det overordnede vejnet, er ikke umiddelbart en del af statens opgaver. Dog kan der være et samspil me  llem sådanne ruter og statsvejen. Jeg har derfor bedt Vejdirektoratet om, sa m- men med de lokale myndigheder, at vurdere mulighederne for at lede cyk- listerne ad andre ruter, som foreslået af Dansk Cyklist Forbund, og dermed på de lstrækninger, at give cyklisterne et alternativ til den stærkt trafikerede statsvej. Med venlig hilsen Flemming Hansen