Ribe amts trafikselskab
Sorsigvej 35
6760 Ribe
att: Formand for bestyrelsen Laurits Tørnæs
Dato
J.nr.
:
:
22. september 2005
004
-
000221
Nærbane på strækningen Ribe
Bramming Esbjerg Varde
Kære Laurits Tørnæs
I brev af 16. august har Ribe amts trafikselskab sammen med borgmestrene
i Ribe, Bramming, Esbjerg og Varde kommuner henvendt sig vedrøre nde
ovennævnte.
Der spørges til mulighederne for at etablere en sådan nærbane og der for
e-
slås konkret etableret et nyt standsningssted E sbjerg Øst i Jerne -området,
direkte tog mellem Ribe og Varde og en drift svarende til tilsvarende næ r-
baner, idet der henvises til tidligere forslag bl.a. fra DSB.
Jeg må indledningsvist bemærke, at jeg ser med interesse på m
ulighederne
for at forbedre nærban edriften i Esbjerg-området
ghed med de senere
års udvikling i Århus - og Ålborg -området.
I myldretimerne kører der i dag to tog pr time fra Esbjerg til både R ibe og
Varde, dog i tilnærmet halvtimesdrift (typisk 20/40 -minutters drift). Resten
af dagen er der timesdrift. Strækningen R ibe-Esbjerg-Varde har i dag ca
0,9 mio lokale rejser årligt, hvilket svarer nogenlunde til passage rtallet på
f.eks. Århus Nærbane, som i dag har halvtimesdrift i alle dagtimer og t
i-
mesdrift i aftentimer. Å lborg nærbane har en tilsvarende betjening (dog
kun tilnærmet hal vtimesdrift).
Jeg må således konstatere, at betjeningsomfanget på nærban
estrækningerne
i Esbjerg-området allerede svarer til betjeningen på andre nærbaner
hvert fald i myldretimerne. Det kunne eventuelt overvejes at udstrække
myldretidsdriften til de øvrige dagtimer i lighed med betjeningen på øvrige
nærbaner. Dette ville give en enklere køreplan og kan formentlig realiseres
uden forbrug af ekstra togmateriel. Arriva-kontrakten giver dog ikke umid-
delbart mulighed for den omtalte udvidelse i sin nuværende udformning, så
det ville i givet fald kræve en tillægskontrakt med Arriva til dækning af
eventuelle meromkostninger til at køre og vedligeholde togene. Der findes
ikke statslige midler til en øget kontraktu dgift, så en trafikudv idelse er ikke
umiddelbart mulig, med mindre Arriva finder det forretningsmæssigt fo r-