Ribe amts trafikselskab Sorsigvej 35 6760 Ribe att: Formand for bestyrelsen Laurits Tørnæs Dato J.nr. : : 22. september 2005 004 - 000221 Nærbane på strækningen Ribe –  Bramming –  Esbjerg –  Varde Kære Laurits Tørnæs I brev af 16. august har Ribe amts trafikselskab sammen med borgmestrene i Ribe, Bramming, Esbjerg og Varde kommuner henvendt sig vedrøre nde ovennævnte. Der spørges til mulighederne for at etablere en sådan nærbane og der for e- slås konkret etableret et nyt standsningssted E sbjerg Øst i Jerne  -området, direkte tog mellem Ribe og Varde og en drift svarende til tilsvarende næ  r- baner, idet der henvises til tidligere forslag bl.a. fra DSB. Jeg må indledningsvist bemærke, at jeg ser med interesse på m ulighederne for at forbedre nærban  edriften i Esbjerg-området  – ghed med de senere års udvikling i Århus   - og Ålborg  -området. I myldretimerne kører der i dag to tog pr time fra Esbjerg til både R  ibe og Varde, dog i tilnærmet halvtimesdrift (typisk 20/40  -minutters drift). Resten af dagen er der timesdrift. Strækningen R  ibe-Esbjerg-Varde har i dag ca 0,9 mio lokale rejser årligt, hvilket svarer nogenlunde til passage rtallet på f.eks. Århus Nærbane, som i dag har halvtimesdrift i alle dagtimer og t i- mesdrift i aftentimer. Å  lborg nærbane har   en tilsvarende betjening (dog kun tilnærmet hal  vtimesdrift). Jeg må således konstatere, at betjeningsomfanget på nærban estrækningerne i Esbjerg-området allerede svarer til betjeningen på andre nærbaner hvert fald i myldretimerne. Det kunne eventuelt overvejes at udstrække myldretidsdriften til de øvrige dagtimer i lighed med betjeningen på øvrige nærbaner. Dette ville give en enklere køreplan og kan formentlig realiseres uden forbrug af ekstra togmateriel. Arriva-kontrakten giver dog ikke umid- delbart mulighed for den omtalte udvidelse i sin nuværende udformning, så det ville i givet fald kræve en tillægskontrakt med Arriva til dækning af eventuelle meromkostninger til at køre og vedligeholde togene. Der findes ikke statslige midler til en øget kontraktu dgift, så en trafikudv idelse er ikke umiddelbart mulig, med mindre Arriva finder det forretningsmæssigt fo  r-
Side 2 af 2 svarligt uden yderligere betaling. De berørte kommuner skal være velko   m- ne til at indlede dialog med Arriva om dette. Yderligere driftsudvidelser til f.eks. 20-minuttersdrift finder jeg ikke umid- delbart rimelige, for dette er efter alt at dømme ikke muligt uden b etydelige infrastrukturinvesteringer og vil desuden kræve yderligere togm  ateriel og dermed en mærkbar merudgift   – og et s   å dant driftsomfang findes heller ikke på de øvrige nærbanestrækni nger. Der er i dag kun et beskedent antal togpassagerer, som rejser gennem Es- bjerg. I myldretiden er forbindelserne rimeligt gode og et antal tog er gen- nemkørende fra Ribe til Esbjerg og omvendt. Udenfor myldretid erne inde- holder den nuværende køreplan dog forholdsvis store skiftetider i Esbjerg i den ene rejseretning. En udvidelse af den nuværende myldretidsk  ø bedre togforbindelser mellem Ribe og Varde. En egentlig samdrift med korte vendetider er dog ligesom regulær halvtimesdrift meget vanskelig at gennemføre i praksis på disse strækninger, fordi der (bortset fra strækni n- gen Esbjerg-Bramming) er tale om enkeltsporede strækninger med væsen t- lige køreplansmæssige begrænsninger og på grun d af hensyn til skiftefor- bindelser andre steder. På den dobbel tsporede strækning mellem Esbjerg og Bramming er køreplanmulighederne endvidere begrænset af inte   rcitytog m.m. Etableringen af et nyt standsningssted Esbjerg Øst i Jerne  -området blev senest vurderet i 2001 som et led i undersøgelsen ”Stationsstrukturen i Danmark”. De hidtidige undersøgelser har karakter af en indledende scre  e- ning, og før der kan træffes beslutning, må der foretages grundigere unde r- søge lser, hvor anlægsudgifterne og ulemperne ved   den forøgede rejsetid for togene mod Ribe på ca. 2 minutter holdes op imod fordelene for de rejse n- de fra den nye station. Der er for tiden ikke afsat statslige midler til formå- let, så en realisering i nærmere fremtid vil være betinget af lokal finansi e- ring. Jeg sender en kopi af dette svar til de øvrige medunderskrivere af henve n- delsen. Med venlig hilsen Flemming Hansen