Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 26. august 2005 432 - 18 Trafikudvalget har i brev af 4. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål 205 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5   eksemplarer. Spørgsmål 205: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. august 2005 fra Qvor- trup Administration A/S vedrørende indsigelse mod udbygning af Jylli n- gemotorvej, jf. alm. del – Svar: Forligspartierne bag Trafikaftalen af 5. november 2003 (regering, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre) har aftalt, at Vejdirektoratet skal udar- bejde en teknisk-økonomisk analyse af den af Vejdirektoratet skitserede såkaldte ”Jyllingevejsmodel” med udgangspunkt i Jyllingevejs forløb. ”Jyllingevejsm odellen” indebærer, at der etableres en motorvej i den nuv   æ- rende Jyllingevejs forløb, og at der skal etableres en afløser for den nuv  æ- rende Jyllingevej i et nordligere forløb end den nuværende, hvorved Ejby Industriområde berøres. Analysen skal indeholde en gennemgang af ”Jyllingevejsmodellen” i fo  r- hold til linieføring, anlægsteknik, anlægsøkonomi, rentabilitet, trafikafvi k- ling, trafiksikkerhed, berøring af Vestskoven og ekspropriationer, ligesom de miljø -, støj - og fredningsrelaterede problemstillinger ved modellen skal belyses. Analysen skal endvidere indeholde en sammenligning af fordele og ulemper ved ”Jyllingevejsmodellen” i forhold til den af Vejdirektoratet anbefalede linieføring syd for Jyllingevej. Analysen skal sendes til forligspartierne senest den 1. september 2005. Vejdirektoratet har i forbindelse med gennemførelsen af den teknisk - økonomiske analyse af ”Jyllingevejsmodellen” henvendt sig til en række virksomheder med henblik på at få et bedre kendskab til ejendomsforhold og drift af de pågældend   e ejendomme som grundlag for vurderingen af de
Side 2 af 2 areal- og ejendomsmæssige konsekvenser af ”Jyllingevejsmodellen” i Ejby Industrikvarter. I den forbindelse er de pågældende virksomheders ejendomsforhold søgt drøftet i forhold til en arbejdstegning, som har d annet udgangspunkt for drøftelserne om de mulige konsekvenser af ”Jyllingevejsmodellen”. Der har derimod ikke været tale om udlevering af færdigskitserede eller projekterede tegninger. Såfremt det politisk måtte blive besluttet at fremme planerne om Jyll  inge- vejsmodellen, vil der skulle gennemføres en egentlig VVM -undersøgelse med de i den forbindelse fastlagte procedurer for afholdelse af borgermø- der og høring af borgere, berørte lodsejere, my  ndigheder m.v. Med venlig hilsen Flemming Hansen