Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
26. august 2005
432
-
18
Trafikudvalget har i brev af 4. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål
205 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 205:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. august 2005 fra Qvor-
trup Administration A/S vedrørende indsigelse mod udbygning af Jylli n-
gemotorvej, jf. alm. del
Svar:
Forligspartierne bag Trafikaftalen af 5. november 2003 (regering, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre) har aftalt, at Vejdirektoratet skal udar-
bejde en teknisk-økonomisk analyse af den af Vejdirektoratet skitserede
såkaldte Jyllingevejsmodel med udgangspunkt i Jyllingevejs forløb.
Jyllingevejsm odellen indebærer, at der etableres en motorvej i den nuv æ-
rende Jyllingevejs forløb, og at der skal etableres en afløser for den nuv æ-
rende Jyllingevej i et nordligere forløb end den nuværende, hvorved Ejby
Industriområde berøres.
Analysen skal indeholde en gennemgang af Jyllingevejsmodellen i fo r-
hold til linieføring, anlægsteknik, anlægsøkonomi, rentabilitet, trafikafvi
k-
ling, trafiksikkerhed, berøring af Vestskoven og ekspropriationer, ligesom
de miljø -, støj - og fredningsrelaterede problemstillinger ved modellen skal
belyses. Analysen skal endvidere indeholde en sammenligning af fordele
og ulemper ved Jyllingevejsmodellen i forhold til den af Vejdirektoratet
anbefalede linieføring syd for Jyllingevej.
Analysen skal sendes til forligspartierne senest den 1. september 2005.
Vejdirektoratet har i forbindelse med gennemførelsen af den teknisk -
økonomiske analyse af Jyllingevejsmodellen henvendt sig til en række
virksomheder med henblik på at få et bedre kendskab til ejendomsforhold
og drift af de pågældend e ejendomme som grundlag for vurderingen af de