Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
13. september 2005
004
-
212
Trafikudvalget har i brev af 2. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål
203 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 203:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. juli 2005 fra Central-
foreningen af Taxiforeninger i Danmark vedrørende taxikørsel mv., jf. alm.
del- bilag 314."
Svar:
Centralforeningen af Taxiforeningen i Danmark (CAT) har i henvendelse
af 28. juli 2005 anført, at Færdselsstyrelsens fortolkning af buslovens rut e-
kø selsbegreb medfører urimelig konkurrence for taxierhvervet.
Jeg kan bekræfte, at den samordnede kørselsordning, som er beskrevet af
CAT, foretages i flere amter, og at det er Transport- og Energiministeriets
vurdering, at en sådan samordnet kørselsordning falder ind under busl o-
vens rutekørsel sdefinition.
Begrundelsen for at indføre en sådan samordnet kørselsordning er, at det er
mere økonomisk rentabelt for amter og kommuner at lade kørslen for etage
som rutekø rsel med flere passagerer af gangen end at foretage hver enkelt
kørsel som taxikørsel efter taxameter. Der er derfor naturli gvis tale om en
konkurrencesituation for taxivognmændene. Dette betyder dog ikke aut o-
matisk, at den er urimelig. Kørslen skal sættes i udbud, og tax ivognmænd
kan byde på linie med busvog nmænd. I så fald køres der efter buslovens
regler og ikke efter taxilovens, hvilket blandt andet betyder, at der ikke kø-
res efter taxameter, men efter den i tilbuddet afgivne pris. For at der tale
om rutekørsel i buslovens forstand, skal der være fastlagt en rute før kør
s-
len begyndes. Begrebet rute forstås i denne sammenhæng bredt, det vil s i-
ge, at kørslen skal finde sted indenfor et geografisk afgrænset omr åde. R u-
ten behøver således ikke nøjagtigt at følge samme ve
jstrækninger hver dag,
men kan f.eks. være indenfor Nordjyllands Amt. Denne rute skal have fas t-
lagt steder, hvor der sker af- og p
å
stigning. Disse kan variere fra dag til
dag, men skal være fastlag t inden kørslen påbegy ndes.