Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 13. september 2005 004 - 212 Trafikudvalget har i brev af 2. august 2005 stillet mig følgende spørgsmål 203 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål 203: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. juli 2005 fra Central- foreningen af Taxiforeninger i Danmark vedrørende taxikørsel mv., jf. alm. del- bilag 314." Svar: Centralforeningen af Taxiforeningen i Danmark (CAT) har i henvendelse af 28. juli 2005 anført, at Færdselsstyrelsens fortolkning af buslovens rut   e- kø   selsbegreb medfører urimelig konkurrence for taxierhvervet. Jeg kan bekræfte, at den samordnede kørselsordning, som er beskrevet af CAT, foretages i flere amter, og at det er Transport- og Energiministeriets vurdering, at en sådan samordnet kørselsordning falder ind under busl  o- vens rutekørsel sdefinition. Begrundelsen for at indføre en sådan samordnet kørselsordning er, at det er mere økonomisk rentabelt for amter og  kommuner at lade kørslen for etage som rutekø rsel med flere passagerer af gangen end at foretage hver enkelt kørsel som taxikørsel efter taxameter. Der er derfor naturli  gvis tale om en konkurrencesituation for taxivognmændene. Dette betyder dog ikke aut  o- matisk, at den er urimelig. Kørslen skal sættes i udbud, og tax   ivognmænd kan byde på linie med busvog nmænd.  I så fald køres der efter buslovens regler og ikke efter taxilovens, hvilket blandt andet betyder, at der ikke kø- res efter taxameter, men efter  den i tilbuddet afgivne pris. For at der tale om rutekørsel i buslovens forstand, skal der være fastlagt en rute før kør s- len begyndes. Begrebet rute forstås i denne sammenhæng bredt, det vil s   i- ge, at kørslen skal finde sted indenfor et geografisk afgrænset omr   åde. R u- ten behøver således ikke nøjagtigt at følge samme ve jstrækninger hver dag, men kan f.eks. være indenfor Nordjyllands Amt. Denne rute skal have fas  t- lagt steder, hvor der sker af- og p å stigning. Disse kan variere fra dag til dag, men skal være fastlag  t inden kørslen påbegy  ndes.
p. 2/2 Der skal være tale om kørsel, der sker regelmæssigt. Regelmæssigt er i denne forbindelse defineret som kørsel over mindst 3 kørselsdage og mindst en gang ugentligt. Det vil sige, at den mindste udgave af rutekørsel, der kan godkendes, er kørsel på en rute over 3 d  age eller en gang ugentlig i 3 uger. Dette er f.eks. tilfældet ved kørsel til en musikfestival fra fredag til søndag eller natbuskørsel 3 fredage ved juletid. Kørslen skal være åben for alle. Derfor kan alle  uden at vær e omfattet af en kommunes kørselsforpligtelser også ko  ntakte kommunen og borgerens konkrete kørselsbehov vil så blive indpasset i r  uten. Dette er naturligvis mod betaling. CAT henviser i sit brev til den daværende trafikministers svar til udva  lget i forbindelse med behandling af en ændring af busloven i folketingsåret 1998/99. I dette svar blev det oplyst, at de dele af de offentlige kørselsor d- ninger, der er etableret i amtsligt regi, hverken efter den nugældende buslov eller efter lovforslaget kan udføres  som rutekørsel. Færdselsstyrelsen har oplyst, at der ved denne besvare  lse ikke var taget højde for, at der i amtslig regi ville ske en koordinering på tværs af de o f- fentlige kørselsordninger, som tillige blev åbnet op for alle bo  rgere. Endelig stiller CAT spørgsmål om, hvorvidt køretøjer indrettet til befo r- dring af højst 9 personer, føreren medregnet, kan udføre rut   ekørsel på grundlag af en tilladelse til erhvervsmæssig personbefo  rdring i henhold til busloven. Færdselsstyrelsen har oplyst, at en vognmand   har mulighed for at få u d- stedt en begrænset tilladelse til erhvervsmæssig perso nbefordring i henhold til busloven, hvis vognmanden har kontrakt med trafikselskab, amt eller kommune om almindelig rutekørsel og ønsker at udføre kørslen med et   motorkøretøj   indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren me  dregnet. Denne mulighed anvendes, når vognmanden ikke har en taxitill adelse til det pågældende køretøj. Køretøjet må ikke anvendes til andre fo rmer for kørsel. Med venlig hilsen Flemming Hansen