Grøn Trafik i Bycirklen
Kåre Fog
Løgsøvej 15
3670 Veksø
Dato
J.nr.
:
:
24. august 2005
432
-
18
Kære Kåre Fog
Tak for henvendelsen af 15. juli 2005 på vegne af Foreningen Grøn Trafik i
Bycirklen m.fl. om den igangværende undersøgelse af den såkaldte Jylli n-
gevejsmodel.
Det er mellem regeringspartierne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Ven-
stre den 27. april 2005 aftalt at gennemføre en teknisk -økonomisk analyse
af den af Vejdirektoratet skitserede såkaldte Jyllingevejsmodel, jf. ve d-
lagte tegning, hvor Jyllingevej forlægges gennem e rhvervsområdet, og
hvor vejreglernes principper og forudsætninger overholdes.
Det fremgår af aftalen, at analysen skal omfatte en gennemgang af Jylli n-
gevejsmodellen i forhold til linieføring, anlægsteknik, anlæg
søkonomi,
rentabilitet, trafikafvikling, trafiksikkerhed, berøring af Vestskoven og
ekspropriationer, ligesom de miljø -, støj - og fredningsrelaterede problems-
stillinger ved modellen skal belyses.
Analysen vil endvidere indeholde en sammenligning af fordele og ulemper
ved Jyllingevejsmodellen i forhold til den af Vejdirektoratet anbef alede
linieføring syd for Jyllingevej for hvert af de ovenfor angivne analysetem a-
er.
Anlægsoverslaget for Jyllingevejsmodellen beregnes
- ligesom i lovfors-
lagets løsning - udfra mængder for de enkelte delelementer i veja nlægget
og med de samme enhedspriser. Der er anvendt enhedspriser fra de to fø r-
ste etaper af udbygningen af Motorring 3.
Der vil endvidere blive gennemført en risikoanalyse af anlægsoverslaget
for Jyllingevejsmodellen, som vil blive sammenlignet med risikoanalysen
for lovforslagets løsning. De nærmere forudsætninger for anlægsoverslag
e-
ne vil naturligvis fremgå af analysen og det baggrundsmateriale, som ligger
til grund herfor.
Analysen gennemføres med teknis k bistand fra anerkendte rådgiverfirmaer,
der udover at rådgive Vejdirektoratet, også bistår andre vejbestyrelser i a m-
./.