Grøn Trafik i Bycirklen Kåre Fog Løgsøvej 15 3670 Veksø Dato J.nr. : : 24. august 2005 432 - 18 Kære Kåre Fog Tak for henvendelsen af 15. juli 2005 på vegne af Foreningen Grøn Trafik i Bycirklen m.fl. om den igangværende undersøgelse af den    såkaldte ”Jylli  n- gevejsmodel”. Det er mellem regeringspartierne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Ven- stre den 27. april 2005 aftalt at gennemføre en teknisk -økonomisk analyse af den af Vejdirektoratet skitserede såkaldte ”Jyllingevejsmodel”, jf. ve   d- lagte tegning, hvor Jyllingevej forlægges gennem e  rhvervsområdet, og hvor vejreglernes principper og forudsætninger overholdes. Det fremgår af aftalen, at analysen skal omfatte en gennemgang af ”Jylli  n- gevejsmodellen” i forhold til linieføring, anlægsteknik, anlæg søkonomi, rentabilitet, trafikafvikling, trafiksikkerhed, berøring af Vestskoven og ekspropriationer, ligesom de miljø -,  støj - og fredningsrelaterede problems- stillinger ved modellen skal belyses. Analysen vil endvidere indeholde en sammenligning af fordele og ulemper ved ”Jyllingevejsmodellen” i forhold til den af Vejdirektoratet anbef  alede linieføring syd for Jyllingevej for hvert af de ovenfor angivne analysetem a- er. Anlægsoverslaget for ”Jyllingevejsmodellen” beregnes - ligesom i lovfors- lagets løsning  - udfra mængder for de enkelte delelementer i veja  nlægget og med de samme enhedspriser. Der er anvendt enhedspriser fra de to fø r- ste etaper af udbygningen af Motorring 3. Der vil endvidere blive gennemført en risikoanalyse af anlægsoverslaget for Jyllingevejsmodellen, som vil blive sammenlignet med risikoanalysen for lovforslagets løsning. De nærmere forudsætninger for anlægsoverslag e- ne vil naturligvis fremgå af analysen og det baggrundsmateriale, som ligger til grund herfor. Analysen gennemføres med teknis k bistand fra anerkendte rådgiverfirmaer, der udover at rådgive Vejdirektoratet, også bistår andre vejbestyrelser i a   m- ./.
Side 2 af 2 ter og kommuner, samt udenlandske bygherrer med rådgivning indenfor vejområdet. Vejdirektoratet har oplyst, at rådgiverfirmaet COWI bistår   med projekte- ring af linieføring, anlægsteknik, vurdering af arealbehov og kapacitetsvu   r- deringer samt udarbejdelse af anlægsoverslag. Firmaet TetraPlan udfører trafikberegningerne, mens landinspektørfirmaet LE34 bistår med assistance i forbindelse med vurderingen af de areal- og ejendomsmæssige kons  e- kvenser af ”Jyllingevejsmodellen”. Ved skitseprojekteringen af vejanlægget inddrages de mange hensyn, der indgår i forbindelse med planlægningen af et sådant vejanlæg. Heri indgår naturligvis vurderingen af arealindgreb, men også forhold som trafiksi k- kerhed, adgangsforhold og afviklingen af trafikken. Med hensyn til spørgsmålet om Vejdirektoratets habilitet i denne sag, har jeg tidligere haft lejlighed til overfor Folketingets Trafikudvalg at tilkende- give, at Vejdirektoratet er den statslige myndighed, og dermed ekspertise, i forhold til anlæg og drift af statens veje. Vejdirektoratet løser endvidere en række opgaver i forhold til den samlede danske vejsektor, herunder bl.a. indsamling og bearbejdning af vej- , trafik- og uheldsdata, trafiksikkerhed, miljøforhold og trafikinformation, udarbe j- delse af vejregler og deltagelse i internationalt samarbejde. Jeg har derfor fuld tillid til, at Vejdirektoratet i denne sag, og i øvrigt gen e- relt, formår at forholde sig objek tivt, sagligt og fagligt til de indkomne for- slag. Vejdirektoratet er således i den aktuelle sag alene garant for, at forslagene er teknisk gennemførlige. Som ved adskillige andre projekter er der tale om, at Vejdirektoratet udarbejder, undersøger og udfra  en faglig vinkel sammenligner en række forskellige alternative løsninger. Vejdirektoratet står naturligvis til rådighed for et møde med repræsentanter for Grøn Trafik i Bycirklen m.fl., hvor der vil blive lejlighed til at u ddybe eventuelle forslag og bemær  kninger omkring Jyllingevejsmodellen. Jeg går udfra, at repræsentanter for foreninge  rne selv tager den fornødne kontakt til Vejdirektoratet med henblik på at aftale nærmere herom. Kopi af dette svar er sendt til Kulturøkologisk Forening i Albertslund. Med venlig hilsen Flemming Hansen