Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 16. august 2005 004 - 000208 Trafikudvalget har i brev af 15. juli 2005 stillet mig følgende spørgsmål 196 - 197 (alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål 197: ”Hvad er ministerens holdning til at undersøge mulighederne for at vider  e- føre IC -tog fra Århus H. til en ny endestation i den kommende b  ydel på Århus Havn?” Svar: Jeg mener ikke, at der er grundlag for at undersøge muligh ederne for at videreføre IC -tog fra Århus H til en ny station i den kommende bydel på Århus havn. Det må forventes, at omkostningerne vil være alt for store i forhold til de fordele, som en IC betjening af Århus havn vil indeho  lde. Trafikstyrelsen har således  foretaget en oversigtlig analyse af forslaget. Den viser at videreførelse af IC -tog fra Århus H til den ko  mmende bydel på Århus Havn vil kræve en omfattende udbygning af infr astrukturen på strækni  ngen: Der skal, under forudsætning af en uændret trafik på Grenåbanen, etableres et ekstra spor på strækningen mellem Århus H og Østb a- netorvet. Det vil formentlig også  – - være nødvendigt at rette kurven på strækningen mellem Spanien og Mindet ud. Der skal endvidere anlægges en station i Nord  havnsområdet, der kan betjene IC tog. Alternativt skal trinbrættet ved Østb anetorvet ombygges væsentligt, idet IC tog er væsentlig læ ngere end de tog, der i dag kører på Gren  å banen.
Side 2 af 2 Videreførelse af IC tog vil herudover indebære en væsentlig øget trafik langs havnen. Det vil med stor sandsynlighed medføre ønske om nedlægge af overkørslerne ved Europaplads, Skolebakken og Sibirien. Da alle tre overkørsler er lokaliseret ce ntralt i Århus, er de alle stærkt befærdede. Det må derfor forudses, at der skal etabl eres erstatningsanlæg til flere af overkørslerne, hvilket e   rfaringsmæssigt er meget omkostningskræ  vende. Trafikstyrelsen anslår sammenfattende, at der må imødeses infrastrukturi   n- vesteringer i en størrelsesorden af et tr ecifret millionbeløb, hvis forslaget skal realiseres. Hertil kommer ekstra omkostninger til et udvidet driftsomfang i IC trafik- ken og muligvis ekstra investeringer i togsæt. Det er ikke undersøgt om og hvordan en sådan supplerende IC betjening i praksis skulle kunne indpa s- ses i det nuværende   IC system. Passagerpotentialet for en forlængelse af IC togene til en ny bydel på Å r- hus havn vil omvendt være relativt begrænset. I følge Århus Ko mmunes ”Helhedsplan for de Bynære Havnearealer” forventes den nye bydel at komme til at rumme op til 3.500 boliger samt butikker og erhvervsvirk- somheder. Et byområde af den størrelse vil erfaringsmæssigt ikke g enerere nye passagerer i et omfang, der kan stå mål med de omkos  tninger, der er ridset op ovenfor. Den kommende bydel i Århus Nordhavn vil blive betjent   af stationen Øs  t- banetorvet på Grenåbanen, som er lokaliseret i en a  fstand af 500-1000 m af den kommende nye bydel. Det skal i den forbindelse erindres, at Grenåbanen er netop blevet opgrad e- ret til højere hastighed med kortere rejsetider og flere togafgang e til følge. Endvidere indsætter DSB i de kommende år moderne togmateriel på strækni  ngen. Jeg finder derfor at en styrkelse af den kollektive trafikbetjening af den nye bydel i Nordhavnsområdet bedst vil kunne ske med lokale trafi ksystemer, og at man via byplanlægningen kan satse på at sikre gode adgangsforhold til og fra stationen på Øs   tbanetorvet. Med venlig hilsen Flemming Hansen