Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15 . august 2005
375
-
000006
Trafikudvalget har i brev af 5. juli 2005 stillet mig følgende spørgsmål 194
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 194:
"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 1/7-05 fra Bornholms Regi-
onskommune vedr. det indbyrdes prismæssige forhold i transportudgifterne
mellem landsdelene i Danmark, jf. TRU alm. del - bilag 287?"
Svar:
Som jeg forstår af regionsborgmesterens brev, så er det Bornholms R e-
gionsråds forventning at en takstnedsættelse på Storebælt vil blive fulgt op
af en tilsvarende sæn kning af priserne til og fra Bornholm, således at man
på Bornholm kan opnå tr afikal ligestilling med det øvrige Danmark.
Det er min opfattelse, at den opgradering af trafikforbindelserne til og fra
Bornholm, der følger af dels etableringen af den faste forbindelse over
Øresund og dels indsættelsen af hurti
gfærgen mellem Rønne og Ystad i
meget høj grad har bid raget til at sikre Bornholm en trafikal ligestilling
med det øvrige land.
Med aftalerne af 23. oktober 2002 og 2. januar 2003 er dette suppleret med
en attraktiv rute for gods mellem Rønne og Køge, hvor taksterne fra 1. maj
i år er blevet reduceret med 30 procent. Dette forventer jeg vil kunne
fremme konkurrenceevnen på Bornholm og forhåbentligt skaffe flere a r-
bejdspladser til øen.
Endvidere er det fra 1. maj 2005 blevet muligt for børn under 12 år, ifølge
voksne at rejse gratis med færgen, mens børn i ald eren 12 15 år vil kunne
rejse til halv pris.
Jeg er ikke enig med regionsborgmesteren i, at den bornholmske konkur-
renceevne kun svæ kkes som følge af takstnedsættelserne på Storebælt.
Takstnedsættelsen vil sa mtidigt gøre det billigere for rejsende bornhol mere