Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 4. august 2005 004 - 000204 Trafikudvalget har i brev af 4. juli 2005 stillet mig følgende spørgsmål 193 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5   eksemplarer. Spørgsmål 193: "Vil ministeren kommentere henvendelsen af 30/6-05 fra Anders J. Ander- sen vedrørende DSB, jf. TRU alm. del  –  bilag 285." Svar: Jeg må medgive, at Anders J. Andersen har haft en rejse med forhindri nger. Jeg skal indledningsvis beklage, at rejsen d. 24. juni 2005 ikke resulterede i den handicapservice og den rejseoplevelse som man normalt kan forvente. Hastighedsnedsættelserne begyndte den 16. juni 2005, og Banedanmark og DSB informerede umiddelbart herefter på hjemmesiderne, i r adio/TV og ved højtalerinformation i togene om hastighedsnedsætte   lserne og de heraf afledte konsekvenser for togafvikling og rejsetid. Da hastighedsnedsætte  l- serne viste sig at være af længerevarende karakter, blev der den 21. juni 2005 opsat opslag på alle  stationer om hastighedsnedsættelserne, ligesom oplysningerne herom blev videregivet på Banedanmarks infoskærme (EMPS). DSB beklager, at man ved billetkøbet ikke var opmærksom på, at hastighedsnedsættelserne var af længere vari ghed. Det er DSB’s vurdering, at de medarbejdere, Anders J. Andersen har været i kontakt med på rejsen, på de givne betingelser har udvist imødekomme   n- hed, smidighed og konduite omkring løsningen af de opståede problemer i forbindelse med såvel udrejse som hjemre jse. For så vidt angår   spørgsmålet om kunders rettigheder i forbindelse med forsinkelser har personalet fulgt de gældende Forretningsbetingelser for DSB, jf.  § 5 Forsinkelser – forbindelsestog, sørgede DSB for kundens viderebeford ring til Odense.
Side 2 af 2 Henvendelsen har understreget for DSB, at det, som handicapkonceptet i dag er opbygget, er vanskeligt at levere en optimal handicapservice ved pludselig opståede hastighedsnedsættelser og andre ikke planlagte drift   s- uregelmæssigh  eder, når d er skal skiftes tog. Korrespondance mellem to tog i forbindelse med forsinkelser vil typisk afhænge af forsinkelsens varighed samt den øvrige trafik på den pågælde n- de strækning. En enkelt forsinkelse kan således hurtigt brede sig til den ø v- rige trafik, hvilket, desværre for kunden, kan få alvorlige kons   ekvenser for rettidig ydelse og koordinering af aftalte/bestilte handicapassistancer. DSB er således blandt andet foranlediget af den konkrete henvendelse i færd med at undersøge mulighederne for en mere fle   ksibel handicapser- vice, der kan gøres mere situationstilpasset end den nuværende Falck or   d- ning, der er baseret på forud fastaftalte tidspunkter for ydelsen af handica p- assistancen. For DSB er alle kunder vigtige, og det er målet, at alle skal have en god rejseoplevelse. Der kan dog desværre opstå driftsmæssige situationer, hvor såvel personale som kunder må få det bedst mulige ud af situationen, hvi   l- ket bl.a. var nødvendigt den 24. juni 2005, da der var betydelige togforsi n- kelser samt mange rejsende, der skulle til musikfestival i Roskilde. Spontane rejser for kunder i kørestol forudsætter optimal ti   lpasning mellem tog og perron. Jernbaneinfrastrukturen i Danmark er opbygget gennem de sidste 150 år, og da der i perioden ikke har været én bestemt standard for  længde og hø   j- de, er perronerne rundt om i landet derfor af uensartede længder og højder. I dag er en perronhøjde på 55 cm. standardhøjde, og DSB’s nyere tog ind    e- holder lavgulvssektioner, som er tilpasset denne perronhøjde. I DSB’s tog er det i dag muligt at rejse spontant med Øresundstoget, Desirotoget samt Dobbeltdækkertoget mellem de stationer, hvor perronhøjden er 55 cm. Det er en ordning, der vil blive stadig forbedret i takt med indsættelsen af nye tog i de kommende år. Det kan afslutningsvis oplyses, at det heller ikke i andre lande i EU, gene- relt er muligt for kørestolsbrugere at rejse spontant med toget. Med venlig hilsen Flemming Hansen