Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. august 2005
004
-
203
Trafikudvalget har i brev af 28. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål
191 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 e ksemplarer.
Spørgsmål 191:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. juni 2005 fra RUFF
international vedrørende trafik - og miljøproblemer i Danmark, jf. alm. del
bilag 278."
Svar:
RUF-konceptet blev udviklet i starten af 90erne af civilingeniør Palle R.
Jensen. Tanken var, at finde en transportløsning på de stigende trængsel
s-
problemer i byerne, der forener fordelene ved de kollektive transportformer
og de individuelle transportformer, samtidig med at den skulle være milj ø-
venlig.
RUF-systemet er et såkaldt dual -mode system, bestående af små elektriske
biler (RUFer) og større 10 pers. køretøjer (maxi -RUFer) der benytter bå-
de det eksisterende vejnet og et nyt monoskinnesystem. På monoskinnes y-
stemet kan køretøjerne teoretisk køre meget tæt eller bli
ver koblet sammen.
Kør etøjernes batterier oplades, mens de kører på skinnen, således at de kan
forsætte med el -drift på det eksisterende ve jnet.
Det er idéen, at systemet i første omgang indføres som et kollektivt tran s-
portsystem, bestående af maxi -RUFer. Når systemet er blevet færdigeta b-
leret og gennemprøvet tilstrækkeligt, vil det derefter kunne u dvides til at
omfatte de individuelle RUFer, som således skal substituere de konventi o-
nelle biler.
Der er en række usikkerheder ved RUF systemet. Helt g rundlæggende er
der tale om et helt nyt infrastruktursystem, der skal etableres fra grunden,
og forenes med et kendt koncept, som hele vores transport er bygget op
omkring. Det er derfor vanskeligt at se, hvordan systemet vil kunne kon-
kurrere med kendte og velafprøvede transportsystemer.