Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. august 2005 004 - 203 Trafikudvalget har i brev af 28. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål 191 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 e  ksemplarer. Spørgsmål 191: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. juni 2005 fra RUFF international vedrørende trafik - og miljøproblemer i Danmark, jf. alm. del bilag 278." Svar: RUF-konceptet blev udviklet i starten af 90’erne af civilingeniør  Palle R. Jensen. Tanken var, at finde en transportløsning på de stigende trængsel s- problemer i byerne, der forener fordelene ved de kollektive transportformer og de individuelle transportformer, samtidig med at den skulle være milj  ø- venlig. RUF-systemet er et såkaldt dual -mode system, bestående af små elektriske biler (RUF’er) og større 10 pers. køretøjer (maxi    -RUF’er) der benytter bå- de det eksisterende vejnet og et nyt monoskinnesystem. På monoskinnes y- stemet kan køretøjerne teoretisk køre meget tæt eller bli ver koblet sammen. Kør etøjernes batterier oplades, mens de kører på skinnen, således at de kan forsætte med el  -drift på det eksisterende ve jnet.       Det er idéen, at systemet i første omgang indføres som et kollektivt tran s- portsystem, bestående af maxi -RUF’er. Når systemet er blevet færdigeta    b- leret og gennemprøvet tilstrækkeligt, vil det derefter kunne u   dvides til at omfatte de individuelle RUF’er, som således skal substituere de konventi o- nelle biler. Der er en række usikkerheder ved RUF systemet. Helt g  rundlæggende er der tale om et helt nyt infrastruktursystem, der skal etableres fra grunden, og forenes med et kendt koncept, som hele vores transport er bygget op omkring. Det er derfor vanskeligt at se, hvordan systemet vil kunne kon- kurrere med kendte og velafprøvede transportsystemer.
Side 2 af 2 Der er endvidere en række uafklarede tekniske spørgsmål ved RUF - systemet. Det er uklart, hvordan kapacitetsproblemerne bliver løst, når RUF skal kobles fra den strømførende skinne og køre på normal vej. H a- stigheden ved afkoblingen er angivet til ca. 30 km/t, hvilket må forventes at skabe en opstemning af køretøjer. Det er heller ikke klart, hvordan der skal skaffes plads til de meget store udfletningsanlæg, der kræves, når skinner fra flere retninger m ø Som en del af RUF systemet skal der etableres en køreskinne plac eret på piller der  - såfremt man ønsker at løse trængselsproblemerne også skal række ind i byområderne. Det er således også et æstetisk spørgsmål, om man vil etablere en køreskinne i første sals højde genn   em danske bymiljø- er. Med venlig hilsen Flemming Hansen