Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 7. april 2005 SJ 432-3 Trafikudvalget har i brev af 8. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 19 (195), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 19: "Ministeren bedes kommentere henvendelse af 23. december 2004 fra Ny- borg Kommune vedrørende nedsættelse af taksterne på Storebæltsforbi n- delsen, jf. folketingsåret 2004 -2005, 1. samling, TRU alm. del – bilag 195." Svar: Jeg kan indledningsvist oplyse, at drøftelserne med forligspartierne bag Storebæltsforbindelsen om takstnedsættelserne på Storebæltsfo rbindelsen pågår og forventes afsluttet inden udgangen af april d.å. Takstnedsættelse   r- ne skal efter planen træde i kraft den 1. juni. Såfremt  taksterne på Storebælt nedsættes som foreslået af regeringen, har Vejdirektoratet oplyst, at der forventes en stigning i år sdøgnstrafikken på broen på ca. 2.200 køretøjer. Ca. to tredjedele af disse køretøjer forventes at køre på E 20 syd om Odense. Dette  svarer til en mertrafik på knap 4 pct. i forhold til 2004. Ved Nyborg forventes en stigning i trafikkens støjniveau på mellem 0,1 og 0,3 dB. Da 1dB er den mindste ændring af et lydniveau, som det menne- skelige øre kan opfatte, giver den anslåede trafiksti gning, som følge af den eventuelle takstnedsættelse, ikke anledning til hørbare ændringer af støjni- veauet. Hvorvidt der vil ske en stigning i trafikken ved Nyborg af høje køretøjer med særlig tilladelse, som ikke kan køre under motorvejsbroerne som følge af frihøjden, beror blandt andet på resultatet af drøftelserne med forligspa r- tierne. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 2 af 2