Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15. august 2005
432
-
22
Trafikudvalget har i brev af 24. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål
188 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 e ksemplarer.
Spørgsmål 188:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. juni 2005 fra Søren
Thygesen, Askeby vedrørende ny kørebanekonstruktion, jf. alm. del
272"
Svar:
Jeg har forelagt Søren Thygesens henvendelse for Vejdirektoratet, som o p-
lyser følgende:
Vejdirektoratet blev første gang præsenteret for Søren Thygesens ko
n-
struktion til isolering af jernbetonbroer i slutningen af 1980erne. Kort for-
talt består Søren Thygesens konstruktion i, at der udlægges løs kunststo
f-
membrankonstruktion på b etondækkets overside. Herefter udlægges et lag
SF-sten og et asfaltlag. Hele konstruktionen fastholdes af en række beto n-
knaster, der fastgøres til brodækket. Knasterne skal fastholde konstrukti o-
nen, så denne ikke forskydes ved køretøjernes påvirkning. Det
er dog et
problem, som Vejdirektoratet ikke har konstateret eksisterer i praksis.
Vejdirektoratets løsning til fugtisolering af jernbetonbroer er baseret på en
membran, der påsvejses brodækket. Denne består af en eller to polymer
modificeret bitumenplader. Oven på denne udlægges to asfaltlag, et bær
e-
lag og et slidlag.
Det er specielt spørgsmålet om fastgørelsen af membranen til brodækket,
der er stridspunktet. Efter Vejdirektoratets opfattelse er det helt afgørende
for betondækkets langtidsholdbarhed, at me mbranen er fastsvejst til beto-
nen.
Som også anført af Søren Thygesen er isoleringsmembranens funktion at
hindre, at kloridholdig vand kan trænge ned i betonen med risiko for at a r-