Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
27. juni 2005
004
-
194
Trafikudvalget har i brev af 15. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål
185 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 e ksemplarer.
Spørgsmål 185:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. juni 2005 fra Tyge
Clausen, Odense C, vedrørende taksterne på Storebælt, jf. alm. del
252."
Svar:
Vejdelen på Storebæltsforbindelsen er udformet som en firesporet moto r-
vej. Derfor har fodgængere, cyklister og knallertkør ere ikke adgang til at
passere Storebælt.
Jeg skal endvidere henvise til min besvarelse af 19. februar 2004 på udva l-
gets spørgsmål 285 (alm. del
Forslaget om at nedgradere vejdelen på Store bæltsforbindelsen til en la n-
devej er urealistisk, da næsten 24.000 køretøjer dagligt passerer Storebælt
s-
forbindelsen.
Da cyklister ikke har adgang til at passere Storebælt, er der af gode grunde
ikke en selvstændig takstkategori for disse. Derfor er de ik ke direkte omtalt
i forbindelse med takstnedsættelserne på Storebælt.
Cyklister er henvist til at benytte togforbindelsen. Som det fremgår af den
politiske aftale om Storebæltstakster mv., der blev indgået mellem reg e-
ringspartierne og Socialdemokraterne den 26. maj 2005, nedsættes afgi ften
for persontogs passage af Storebælt med 20 pct. Da DSB har komp etencen
til at fastsætte priserne for togtransport over Storebælt, er det op til DSB, i
hvilken udstrækning denne afgiftsnedsættelse udmøntes i billetpr
iserne.