Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240  København K Dato J.nr. : : 27. juni 2005 004 - 194 Trafikudvalget har i brev af 15. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål 185 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 e  ksemplarer. Spørgsmål 185: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. juni 2005 fra Tyge Clausen, Odense C, vedrørende taksterne på Storebælt, jf. alm. del 252." Svar: Vejdelen på Storebæltsforbindelsen er udformet som en firesporet moto   r- vej. Derfor har fodgængere, cyklister og knallertkør   ere ikke adgang til at passere Storebælt. Jeg skal endvidere henvise til min besvarelse af 19. februar 2004 på udva l- gets spørgsmål 285 (alm. del   – Forslaget om at nedgradere vejdelen på Store bæltsforbindelsen til en la  n- devej er urealistisk, da næsten 24.000 køretøjer dagligt passerer Storebælt s- forbindelsen. Da cyklister ikke har adgang til at passere Storebælt, er der af gode grunde ikke en selvstændig takstkategori for disse. Derfor er de ik  ke direkte omtalt i forbindelse med takstnedsættelserne på Storebælt. Cyklister er henvist til at benytte togforbindelsen. Som det fremgår af den politiske aftale om Storebæltstakster mv., der blev indgået mellem reg   e- ringspartierne og Socialdemokraterne den 26. maj 2005, nedsættes afgi  ften for persontogs passage af Storebælt med 20 pct. Da DSB har komp  etencen til at fastsætte priserne for togtransport over Storebælt, er det op til DSB, i hvilken udstrækning denne afgiftsnedsættelse udmøntes i billetpr iserne.
Side 2 af 2 For så vidt angår færgetaksterne på Kattegat og på overfarten Spodsbjerg - Tårs, er der tale om færgefart på kommercielle vilkår. Det er derfor færg e- rederierne, der selv fastsætter deres overfartspriser. Med venlig hilsen Flemming Hansen