Notat
Bilag
Dato
J.nr.
:
:
:
:
29. juni 2005
004
-
193
Notat om brug af ny trafikprognosemodel
I de senere år har der været et stigende fokus på prognoseusikkerhed ifm.
offentlige anlægsprojekter, og der er løbende sket forbedringer. Eksempe l-
vis anvendes der stadig mere systematisk følsomheds - og usikkerhedsana-
lyser. Dette gælder både ved beregning af anlægsomkostninger, hvor der
mere konsekvent end tidligere benyttes den såkaldte successive kalkulat i-
ons metode, og ifm. med prognoser og tidsgevinstberegninger m.m. Prin-
cipperne for håndtering af usikkerhed er behandlet i Transport - og Energi-
ministeriets Manual for samfundsøkonomisk analyse fra 2003.
Udover løbende at forbedre metoderne indenfor trafikberegninger, er der
på Danmarks TransportForsk ning oprettet et modelcenter. Modelcentret vil
i samarbejde med øvrige aktører på området tilvejebringe et fælles grun
d-
lag for opstilling af trafikmodeller og gennemførelse af trafikbere gninger
samt systematisk indsamle erfaringer med brug af trafikprognosemodeller
til brug for den løbende forbedring af disse modeller.
Udviklingen af nye metoder følges med interesse. Reference class for e-
casting metoden, hvor man som beregningskontrol sammenligner resultatet
af en trafikberegning med hvad der rent faktisk er sket i nogle andre tilsva-
rende projekter, kan være et udmærket supplerende bidrag til de følso
m-
heds- og robusthedsvurderinger, der allerede udarbejdes. Det forudsætter
imidlertid, at det er muligt, at definere hvad der menes med tilsvarende.
Rreference class forecasting kræver, at man identificerer et antal udførte og
relevante referenceprojekter, der i forhold til det aktuelle projekt skal være
tilstrækkelig varieret til at kunne danne grundlag for en statistisk fordeling,
men ikke mere forskellige, end at de i tilstrækkelig grad kan sa mmenlignes
med det aktuelle projekt. For disse udvalgte referenceprojekter skal der
indsamles prognosedata fremlagt på beslutningstidspunktet og ti lhørende
data for den faktisk udvikling. Ud fra disse data udarbejdes en sandsynlig-
hedsfordeling, som anvendes som grundlag for at korrigere aktuelt opstil-
lede prognoser samt vurdere den tilhørende usikkerhed. For at kunne uda r-
bejde en sådan sandsynli ghedsfordeling kræves et tilstrækkeligt statistisk
grundlag, hvilket typisk vil sige 20-30 referenceprojekter, der skal leve op
til ovennævnte betingelser.
Heri består det væsentligste problem ifm. metodens praktiske anve ndelse. I
Danmark er der eksempelvis kun gennemført få større jernbaneprojekter i
nyere tid, og disse er ikke nødvendigvis sammenlignelige. Hertil indvender
artiklens forfattere, at de bagvedliggende analyser viser, at der ikke er no-