Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 5. juli 2005 004 - 193 Trafikudvalget har i brev af 13. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål 184 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 ekse  mplarer. Spørgsmål 184: "Har ministeren overvejet at følge anbefalingen fra American Planning Association (APA), der foreslår, at man benytter den nye prognosemetode ”reference class forecasting” som supplement til de traditionelle progn   o- ser, jf. vedlagte artikel fra Journal of American Planning Association (vol 71, no. 2 Spring 2005): ”How (In)accurate Are Demand Forecasts in Pu  b- lic Works Projects?”  " Svar: Anvendelse af reference class forecastning til trafikprognoser lyder umid- delbart indbydende, og jeg lægger stor vægt på, at vi løbende arbejder på at forbedre grundlaget for de beslutninger, som træffes i forbindelse med a  n- lægsprojekter på trafikområdet. Imidlertid er det ikke så lige til, som arti k- len får det til at lyde. Der er således en række udfordr inger og problemstil- linger, der gør, at det på nuværende tidspunkt ikke vurderes at være he n- sigtsmæssigt at anvende en s  å dan model. Jeg har vedlagt et notat, hvor nogle af disse udfordringer og problemstillin- ger er nævnt. Jeg håber, at dette giver Trafik   udvalget indsigt i de vanske- ligheder, der umiddelbart er ved reference class forecastningmodellen. Jeg har således ikke på nuværende tidspunkt planer om at benytte reference class forecastning som supplement til de nuværende prognosemodel. Opbygningen af en reference class forecastningmodel er omfattende og meget teoretisk i sit udgangspunkt. Jeg vil hellere anlægge en mere pra  g- matisk tilgang og med dette signalere at i de tilfælde, hvor det er almind  e- lig sund fornuft at sammenligne et projekt med et andet, der sø gjort. Med venlig hilsen Flemming Hansen ./.