Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
5. juli 2005
004
-
193
Trafikudvalget har i brev af 13. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål
184 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 ekse mplarer.
Spørgsmål 184:
"Har ministeren overvejet at følge anbefalingen fra American Planning
Association (APA), der foreslår, at man benytter den nye prognosemetode
reference class forecasting som supplement til de traditionelle progn o-
ser, jf. vedlagte artikel fra Journal of American Planning Association (vol
71, no. 2 Spring 2005): How (In)accurate Are Demand Forecasts in Pu b-
lic Works Projects? "
Svar:
Anvendelse af reference class forecastning til trafikprognoser lyder umid-
delbart indbydende, og jeg lægger stor vægt på, at vi løbende arbejder på at
forbedre grundlaget for de beslutninger, som træffes i forbindelse med a n-
lægsprojekter på trafikområdet. Imidlertid er det ikke så lige til, som arti
k-
len får det til at lyde. Der er således en række udfordr
inger og problemstil-
linger, der gør, at det på nuværende tidspunkt ikke vurderes at være he
n-
sigtsmæssigt at anvende en s å dan model.
Jeg har vedlagt et notat, hvor nogle af disse udfordringer og problemstillin-
ger er nævnt. Jeg håber, at dette giver Trafik udvalget indsigt i de vanske-
ligheder, der umiddelbart er ved reference class forecastningmodellen. Jeg
har således ikke på nuværende tidspunkt planer om at benytte reference
class forecastning som supplement til de nuværende prognosemodel.
Opbygningen af en reference class forecastningmodel er omfattende og
meget teoretisk i sit udgangspunkt. Jeg vil hellere anlægge en mere pra g-
matisk tilgang og med dette signalere at i de tilfælde, hvor det er almind e-
lig sund fornuft at sammenligne et projekt med et andet, der sø
gjort.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen
./.