Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 29. juni 2005 432 - 18 Trafikudvalget har i brev af 13. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål 182 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eks  emplarer. Spørgsmål 182: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. maj 2005 fra By- cirklen, jf. alm. del –  bilag 243" Svar: Henvendelsen fra Bycirklen omhandler en række projekter i Frederikssun  d- fingeren. Bycirklen ønsker en hurtig beslutning om 1. e tape af Frederikssundmotor- vejen fra Motorring 3 til Motorring 4. Jeg kan hertil oplyse, at forligsparti- erne bag Trafikaftalen af 5. november 2003 er blevet enige om at gennem- føre en teknisk -økonomisk analyse af den af Vejdirektoratet skitserede ”Jyllingeve jsmodel” med udgangspunkt i Jyllingevejs forløb. An  alysen fremsendes senest den 1. september 2005 til forligspartierne, som har aftalt, at der træffes endelig beslutning i sagen inden udgangen af septe  mber 2005. Bycirklen ønsker desuden at få fastlagt lini  eføringen af Frederikssundm o- torvejen mellem Ballerup og Frederikssund. I forbindelse med Trafikafta- len fra 2003 blev det aftalt, at der i 2004-2005 udarbejdes et beslutnings- grundlag vedrørende muligheder for udbygning af Frederikssundsvej, så der kan træff  es beslutning om den videre linieføring fra Motorring 4 og mod Vest. Vejdirektoratet igangsatte derfor sidste år en suppl erende VVM- undersøgelse af løsninger med udgangspunkt i Frederikssundsvejs forløb.   Denne undersøgelse forventes afsluttet med udgangen  af 2005 med en VVM-redegørelse. VVM -redegørelsen vil beskrive de undersøgte udby  g- ningsmuligheder og de miljømæssige, trafikale og økonomiske konsekve n- ser heraf.
Side 2 af 2 Efter offentliggørelsen af VVM -redegørelsen afholdes en høringsperiode i starten af 2006. Endelig ønsker Bycirklen, at der igangsættes en VVM   -undersøgelse af en ny forbindelse over/under Roskilde Fjord. Hertil kan jeg oplyse, at der den 17. juni 2005 blev udpeget en vinder af den netop afholdte idékonkurrence om Roskilde Fjord – en ny fast forbind   else. Vinderforslaget er udarbejdet af 8 virksomheder i fællesskab og består af en broforbindelse (kort højbro) på tværs af fjorden på det korteste sted me l- lem Marbæk og Tørslev Hage. Som 2. prioritet i forhold til denne løsning peges på etablering af en k ort tunnel i samme linieføring. Sidstnævnte vu   r- deres at være en dyrere løsning med væsentligt større driftso mkostninger. Der arbejdes nu videre med vinderprojektet indenfor OPP-konceptet, idet blandt andet anlægsoverslaget skal efterprøves. Transport   - og Energimini- steriet, Frederiksborg Amt og Frederikssund Kommune deltager i dette ar- bejde. Med venlig hilsen Flemming Hansen