Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
5. juli 2005
404
-1
Trafikudvalget har i brev af 10. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål
181 (alm. del - bilag 244), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 181:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. juni 2005 fra DANVA
og FVD, vedrørende forskelsbehandling på kommunale og private fors y-
ninger
Svar:
Af henvendelsen fremgår det, at de to foreninger finder det uhensigtsmæ s-
sigt og utilfredsstillende, at der i gældende lovgivning findes en forskel s-
behandling af forsyningsselskaber afhængigt af, om selskaberne er ko m-
munalt ejede eller privat ejede.
Foreningerne anfører, at når vejlovens § 20 sammenholdes med vejlovscir-
kulæret (cirkulære nr. 132 af 6. december 1985) er resultatet, at staten f
i-
nansierer kommunale forsyningsselskabers omkostninger ved flytning af
ledninger, forudsat at en hovedlandevej anlægges på arealer, der indtil da
ikke har været hove dlandevejsarealer eller har været pålagt byggelinier til
sikring af kommende hovedlandevejsanlæg. I mo dsætning hertil må ikke -
kommunale forsyningsselskaber i de samme situationer selv bære omkos t-
ningerne.
Jeg kan oplyse, at der af vejlovens § 20 fremgår, at såfremt der ved et h o-
vedlandevejsanlæg påføres en amtskommune eller kommune eller et fæ
l-
leskommunalt selskab udgifter til omlægning af ledninger eller spor, afho l-
des disse udgifter af statskassen.
Vejlovens § 20 er en undtagelse fra det gæsteprincip, der er lovfæstet i vej
-
lovens § 106. Gæsteprincippet indebærer, at ledninger som u
dgangspunkt
ligger som gæster i vejarealer, og at ledningsejeren derfor selv må afholde
udgifterne til de ledningsflytninger, der er nødvendi ggjort af vejarbejder.
./.