Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
24. juni 2005
004
-
000186
Trafikudvalget har i brev af 7. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål 176
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 ek semplarer.
Spørgsmål 176:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. juni 2005 fra Pendler-
klubben Nordvestbanen vedrørende Nordvestbanen, jf. alm. del - bilag
233."
Svar:
Pendlerklubben Nordvestbanen redegør i sin henvendelse af 6. juni 2005
for en ræ kke betragtninger om trafikbetjeningen mellem Købe nhavn og
Kalundborg, men kommer i øvrigt også med synspunkter om ti lstødende
strækni nger.
Pendlerklubben mener, at det aktuelt er mest vigtigt at gennemføre en u d-
skiftning af signalerne mellem Høje Taastrup og København.
Jeg er enig i, at tilstanden for signalsystemet samt vurdering af hvordan
denne skal forbedres, er et meget vigtigt emne, og det er aktuelt meget højt
prioriteret i forbindelse med forberedelserne til forhandlinger i efteråret om
fastlægge lse af rammerne for Banedanmark i perioden 2007 - 2014.
Pendlerklubben er naturligt nok også optaget af spørgsmålet om etablering
af dobbeltspor på Nordvestbanen.
Der er i 2004 igangsat analyser herom. Analysen omfatter spørgsmålet om
en udbygning med dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød. Der er p.t. i n-
gen overvejelser om at etablere dobbeltspor på strækningen mellem Ho l-
bæk og Kalundborg.
Dette skyldes, at strækningen øst for Ho lbæk har 3½ gange flere rejsende
end strækningen vest for, og flere tog. Stræk
ningen mellem Holbæk og K a-