Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 24. juni 2005 004 - 000186 Trafikudvalget har i brev af 7. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål 176 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 ek  semplarer. Spørgsmål 176: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. juni 2005 fra Pendler- klubben Nordvestbanen vedrørende Nordvestbanen, jf. alm. del  - bilag 233." Svar: Pendlerklubben Nordvestbanen redegør i sin henvendelse af 6. juni 2005 for en ræ  kke betragtninger om trafikbetjeningen mellem Købe nhavn og Kalundborg, men kommer i øvrigt også med synspunkter om ti  lstødende strækni  nger. Pendlerklubben mener, at det aktuelt er mest vigtigt at gennemføre en u d- skiftning af signalerne mellem Høje Taastrup  og København. Jeg er enig i, at  tilstanden for signalsystemet samt vurdering af hvordan denne skal forbedres, er et meget vigtigt emne, og det er aktuelt meget højt prioriteret i forbindelse med forberedelserne til forhandlinger i efteråret om fastlægge  lse af rammerne for Banedanmark i perioden 2007 - 2014. Pendlerklubben er naturligt nok også optaget af spørgsmålet om etablering af dobbeltspor på Nordvestbanen. Der er i 2004 igangsat analyser herom. Analysen omfatter spørgsmålet om en udbygning med dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød. Der er p.t. i n- gen overvejelser om at etablere dobbeltspor på strækningen mellem Ho   l- bæk og Kalundborg. Dette skyldes, at strækningen øst for Ho   lbæk har 3½ gange flere rejsende end strækningen vest for, og flere tog. Stræk ningen mellem Holbæk og K  a-
Side 2 af 2 lundborg har således ikke en trafiki ntensitet eller betydning, som gør anlæg af et dobbeltspor aktuelt. Klubben har endvidere henvist til , at der i henhold til projekteringsloven skal gennemføres ekspropriationer inden for 1 år. Loven indeholder imidlertid ikke nogen bestemmelser herom. Loven giver derimod mulighed for at pålægge byggelinier samt at gennemføre forlo ds- ekspropriationer under visse omstændigheder. Projekteringsarbejdet indebærer, at der vil blive gennemført en hø ring, hvor alle interesserede parter kan bringe deres synspunkter frem. Hvad angår udbygning af strækningen mellem København og Roskilde kan jeg henvise til, at der for tiden gennemfø res en strategisk analyse af den fremtidige baneudbygning mellem Københav n og Ringsted, som forventes færdig i efteråret 2005. Med venlig hilsen Flemming Hansen