Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 21.   juni 2005 004 - 000182 Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål (163 – Svarene vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål 166 Ministeren bedes redegøre for ændringer i passagertallene før, under og efter reparationer på jernbanestrækningerne Ballerup   -Frederikssund, Skan- derborg-Silkeborg, Thybanen og Odense-Svendborg (i perioden 11-25. juli 2004) samt på andre relevante strækninger fra de sen   ere år. Svar: Strækninger udenfor S  -banen For strækninger uden for S  -banen har DSB normalt ikke tællinger, der o  p- gør antallet af rejsende før, under og efter sporspærringsperioder. I forbindelse med sporspærri  ngen af Grenåbanen ultimo 2004, blev der dog foretaget en tælling som en del af Vesttællingen 2004. Det foreløbige resu l- tat viser, at passagertallet i perioden med sporspærring faldt med ca. 40% i forhold til før sporspærringen (samme tælling året før). Tæ llinger gennem- ført af togpe rsonalet i januar-april 2005 viser passagertal op til 10 pct. over det niveau, der var på Grenåbanen inden sporspærri ngerne. DSB’s vurdering er, at passagerbortfaldet generelt har et ganske højt n  i- veau, når der er spærringer, og    erstatningsbusser indsættes. Passagerbor  t- faldet vurderes typisk at være i størrelsesorden 30   -50 pct. på strækninger udenfor S-togsnettet. S-banen Erfaringer fra Ringbanen viser, at i perioden med busdrift på strækningen Ryparken - Vanløse, lå passagertal  let for hele strækningen Vanløse    - Helle- rup på 25 pct. af normalen for perioden før busdrift, og i perioden med busdrift fra C.F.Richs Vej til Vanløse, var niveauet på ca. 50 pct. Der blev
Side 2 af 3 også foret aget enkelte kontroltællinger i busserne i tællesnittet o mkring Fuglebakkens station. De viste, at kun ca. 20 pct. af det normale antal rej- sende benyttede erstatningsbusserne. På Ringbanen gik der et år fra genåbningen af den fulde strækning, til pa s- sagertallet var på niveau med passagertallet før lukningen, og   her skal tages højde for en forbedret korrespondance med Metroen. Erfaringer fra Fred e- rikssundsbanen viser længere tid, inden passagertallet var på niveau med passagertallet før sporarbe jderne. På Ballerup  – Frederikssundstrækningen er passagertallet i da g stigende, men ligger fortsat under niveauet fra før påbegyndelse af udbygningen, og de spærringer den indebar. Dette på trods af, at driften på strækningen efter sporudbygningen er blevet væsentligt udvidet. Dette fremgår af grafen nedenfor, hvor udvikli ngen i hverdagspassagertal- let er opgjort som glidende gennemsnit over 12 måneder. Det er dog va n- skeligt præcist at vurdere, hvad der skyldes spærringer, og hvad der skyldes andre forhold – en række faktorer, må antages at have haft indflydelse på udviklingen: Takstnedsættelsen i september 1997 resulterede i en stigning i de melle  m- lange rejser (4 til 6 zoner), men det var også disse rejser, som blev ramt, da udbyg ningsarbejdet på Ballerup  – Frederikssund begyndte januar 1999. Ultimo november 2000 åbner dob beltsporet Ballerup – Veksø, og H+ fo    r- længes til Veksø. Det har en positiv effekt på udviklingen af passagertallet, men det varer kun til maj 2001, hvor Vanløse (Ringban estationen) lukker, og driften på strækningen Vanl   ø Ryparken erstattes af busser. September 2002 åbner dobbeltsporet til Frederikssund, og H+ forlænges til Frederikssund. Driften fungerede imidlertid ikke stabilt. I 2003 begyndte etableringen af Flintholm, med efterfølgende perioder med busdrift eller reduceret drift, som følge af enkel tspordrift. Infrastrukturar- bejderne omkring Flintholm påvirker stort set alle rejsende på strækningen, mens arbejdet med Ballerup-Frederikssund kun påvirkede rejsende på den yderste del af strækningen. Efter åbningen af Metroen til Vanløse/Flintholm, er d  riften stabiliseret, og passagertallet er nu begyndt at stige igen.
Side 3 af 3 Med venlig hilsen Flemming Hansen Udvikling i hverdagsrejsetal på Frederikssundstrækningen Glidende gennemsnit 12 mdr. 45.000 47.500 50.000 52.500 55.000 57.500 60.000 jan-96 jan-97 jan-98 jan-99 jan-00 jan-01 jan-02 jan-03 jan-04 jan-05 jan-06 Tid H+ til Veksø Busdrift Vanløse - Ryparken Drift reetablers C.F. Richs Vej - Ryparken H+ til Frede- rikssund Metro til Van- løse, Flint-holm åbner Taktsned- sættelse Udv. Ballerup- Fredrikssund påbegyndes