Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
21. juni 2005
004
-
000182
Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
(163
Svarene vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 166
Ministeren bedes redegøre for ændringer i passagertallene før, under og
efter reparationer på jernbanestrækningerne Ballerup -Frederikssund, Skan-
derborg-Silkeborg, Thybanen og Odense-Svendborg (i perioden 11-25. juli
2004) samt på andre relevante strækninger fra de sen ere år.
Svar:
Strækninger udenfor S -banen
For strækninger uden for S -banen har DSB normalt ikke tællinger, der o p-
gør antallet af rejsende før, under og efter sporspærringsperioder.
I forbindelse med sporspærri ngen af Grenåbanen ultimo 2004, blev der dog
foretaget en tælling som en del af Vesttællingen 2004. Det foreløbige resu
l-
tat viser, at passagertallet i perioden med sporspærring faldt med ca. 40% i
forhold til før sporspærringen (samme tælling året før). Tæ
llinger gennem-
ført af togpe rsonalet i januar-april 2005 viser passagertal op til 10 pct. over
det niveau, der var på Grenåbanen inden sporspærri
ngerne.
DSBs vurdering er, at passagerbortfaldet generelt har et ganske højt n i-
veau, når der er spærringer, og erstatningsbusser indsættes. Passagerbor t-
faldet vurderes typisk at være i størrelsesorden 30 -50 pct. på strækninger
udenfor S-togsnettet.
S-banen
Erfaringer fra Ringbanen viser, at i perioden med busdrift på strækningen
Ryparken - Vanløse, lå passagertal let for hele strækningen Vanløse - Helle-
rup på 25 pct. af normalen for perioden før busdrift, og i perioden med
busdrift fra C.F.Richs Vej til Vanløse, var niveauet på ca. 50 pct. Der blev