Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 21.   juni 2005 004 - 000182 Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål (163 – Svarene vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål 164: ”Ministeren bedes redegøre for, hvor meget rejsetiden er blevet forlæ n- get for de rejsende på strækninger, hvor der i de senere år har v æ  ret etableret sporspærringer, og hvor der er blevet indsat busser i stedet for." Svar: Der er ikke fundet eksempler på, at det har været hurtigere for de re   jsende at skulle benytte en erstatningsbus, med mindre helt særlige forhold spi  ller ind. Fjernrejsende udgør en stor andel af det samlede passagertal på strækni n- gen Vejle – perioden hvor banen er spærret, skaber det et pass  a- gergrundlag for en direkte busforbindelse Vejle  - Herning uden stop un- dervejs. En busforbindelse uden stop kombineret med en direkte vejforbin- delse og begrænset buskørsel i byer, gør det muligt for DSB at etablere en bus mellem Vejle – samme strækning. Årsagen til, at rejsetiden København    - Herning i perioden med spærring mellem Vejle og Herning er den samme som i en ”normal -situation”og lidt kortere den modsatte vej, jf. besvarelsen af spørgsmål 7 til akt. 115 af 4. maj 2005, er ifølge DSB, at bussens ankomst/afgang fra Vejle i højere grad end regionaltoget er tilpasset det lyntog, der kører mellem Århus og K   ø- benhavn. Regionaltoget, der normalt kører m ellem Vejle og Herning, er underkastet andre køreplan smæssige bindinger end en bus der kører uden stop. I en
Side 2 af 2 ”normal -situation” suppleres regionaltog/lyntog alternativet med muli ghed for at tage IC-tog hele vejen mellem København og Herning uden skift. Der er ikke lavet en samlet landsdækkende undersøgelse af,    hvor meget rejsetiden er blevet forlænget på strækninger, hvor tog i perioder er bl e- vet erstattet af bus. Generelt gælder, at rejsetiden i erstatningsbus sammenlignet med tog a  f- hænger af den konkret  e planlægning af erstatningskørslen, som igen a   f- hænger af en lang række faktorer, herunder rejsens længde, vejforløb i fo r- hold til stationer, passagertal og driftsomfang. En tommelfingerregel på S -banen er, at rejsetiden forlænges med ca. 20 minutter ved erstatningskørsel med bus. I forbindelse med busdriften på Køgestrækningen på St. Bededag og efte rfølgende weekend i 2005, blev der lavet detaljerede analyser. Konklusionen var, at havde den rejsende læst særkøreplanen og planlagt rejsen efter den, blev de n gennemsnitlige rejsetid forlænget fra ca. 28 til 47 minutter. Havde den rejsende ikke læst særkøreplanen, blev den gennemsnitlige rejsetid forlænget fra ca. 28 til 57 minutter. Med venlig hilsen Flemming Hansen