Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
21. juni 2005
004
-
000182
Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
(163
Svarene vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 164:
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget rejsetiden er blevet forlæ
n-
get for de rejsende på strækninger, hvor der i de senere år har v
æ ret
etableret sporspærringer, og hvor der er blevet indsat busser i stedet
for."
Svar:
Der er ikke fundet eksempler på, at det har været hurtigere for de re jsende
at skulle benytte en erstatningsbus, med mindre helt særlige forhold spi ller
ind.
Fjernrejsende udgør en stor andel af det samlede passagertal på strækni
n-
gen Vejle
perioden hvor banen er spærret, skaber det et pass a-
gergrundlag for en direkte busforbindelse Vejle - Herning uden stop un-
dervejs. En busforbindelse uden stop kombineret med en direkte vejforbin-
delse og begrænset buskørsel i byer, gør det muligt for DSB at
etablere en
bus mellem Vejle
samme strækning.
Årsagen til, at rejsetiden København - Herning i perioden med spærring
mellem Vejle og Herning er den samme som i en normal -situationog lidt
kortere den modsatte vej, jf. besvarelsen af spørgsmål 7 til akt. 115 af 4.
maj 2005, er ifølge DSB, at bussens ankomst/afgang fra Vejle i højere grad
end regionaltoget er tilpasset det lyntog, der kører mellem Århus og K ø-
benhavn.
Regionaltoget, der normalt kører m ellem Vejle og Herning, er underkastet
andre køreplan smæssige bindinger end en bus der kører uden stop. I en