Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
16. juni 2005
004
-
000183 (1)
Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
162 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 162:
"Med henvisning til indslaget i DR Nordjylland den 26. maj 2005, hvor det
fremgår, at lokoførerne anbefaler, at der opsættes hegn ved de proble
m-
fyldte stationer og at Banedanmark citeres for, at de ikke mener, at det er
en realistisk løsning at opsætte hegn, bedes ministeren oplyse:
Hvad er ministerens holdning til dette?
Er ministeren indstillet på at afdække problemet yde rligere?
Er ministeren indstillet på at finde en løsning med opsæ
tning af
hegn eller at fremlægge altern ative løsningsforslag eller vil m i-
nisteren lade stå til med dertilhørende store sikkerheds - og ar-
bejdsmiljømæssige pr oblemer?"
Svar:
Som nævnt i min besvarelse af spørgsmål 161 er Ban
edanmark indstillet på
nøje at gennemgå rapporten med henblik på at vurde re, hvor hegn kan for-
hindre gang over banen, og hvor det skønnes ikke at gavne.
Banedanmark er - uanset de udtalelser, der måtte være faldet i DR Nordjy l-
land den 26. maj 2005 - enig i, at hegn i perronforløb mellem hovedsporene
vil mindske og reducere generne på nærbanestationerne Skalborg, Sve n-
strup, Støvring og Ålborg Vestby. De nævnte fire lokaliteter vil således
indgå i den samlede prioritering af hegnsindsatsen indenfor de givne re s-
sourcemæssige rammer.
Banedanmark har hidtil nøje fulgt op på spørgsmål
ene i tilknytning til den
ulovlige færdsel til fods over jernbanen. Det vil Banedanmark fortsat gøre.
Som det også fremgår af min besvarelse af spørgsmål 161 har Baneda
n-
mark dog erkendt, at det uanset ressourceindsatsen ikke er muligt at hegne
sig ud af problemerne. Hegn kan målrettet hjælpe visse steder, men på de
fleste steder udelukker den almindelige og nødvendige adgang for rejsende