Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 16 . juni 2005 004 - 000183 (1) Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 161 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål 161: "Med henvisning til, at Radioavisen torsdag den 26. maj 2005 bragte et indslag om, at problemet med, at visse personer ureglementeret krydser togsporene ved landets stationer er voksende, at DR Nordjylland samme dag bragte et specifikt indslag om, at problemerne er særligt store ved de nye nærbanestationer i Nordjylland, hvor manglende hegn og stor ganga  f- stand fra en perron til en anden medfører, at passagererne blot passerer sp o- ret, hvor der er lettest og at problemet indbefatter en meget stor sikkerheds- risiko for de pågæ   ldende personer samt at det er en ubehagelig stressfaktor for de lokoførere, der risikerer at påkøre a   ndre mennesker - lokoførerne mener ligefrem, at der er tale om et arbejdsmiljø - bedes ministeren oplyse, hvilke initiativer ministeren vil tage for at løse dette sikkerheds- og arbejdsmiljø mæssige problem.  " Svar: Det er ifølge kapitel 8 i Bekendtgørelse af Lov om jernbane (LBK nr. 1171 af 2. december 2004) ulovligt – jernbanevirksom- heds eller infrastrukturforvalters tilladelse – a- neområdet, som ikke er åbne for offentligheden (§ 19 stk. 2 ad 1). Man må derfor stort set kun færdes på forpladser, adgangsv   eje og perroner. Ifølge samme lovs §  21 skal enhver, der søger adgang til eller opho lder sig på en jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters omr å de, rette sig efter de forskrifter til opretholdelse af orden og sikkerhed, der meddeles af virksomhedens personale, eller som af virksomheden er bekendtgjort ved opslag på virksomheden område eller på en anden hensigtsmæssig måde. Banedanmark skilter således i dag ved perronender og ved perronoverga n- ge mv. med ”Adgang forbudt” skilte.
Side 2 af 4 Det er Trafikstyrelsens vurdering, at der med gældende l  ovgivning og gæ  l- dende regler for sikkerhed omkring færdsel og ophold på jernbaneomr   å- derne, herunder samme lovs Kapitel 8c om Jernbanesikkerhed, ingen fare er for, at nogen upåagtet skulle kunne komme til at begive sig ind på are  a- ler, hvor der foregår jernb anedrift. Dette vil klart fremgå af forholdene, b e- skiltning, ordensreglementer, fysiske barrierer, tilstedeværelsen af lovlige overgange, varslingssystemer mv. Overfor personer der med vilje og på trods af ovenstående sikring vil beg  i- ve sig ind på jernbane arealerne, vil det imidlertid være umuligt uden ved helt ekstraordinære omkostninger og midler at sikre di  sses ulovlige færden. I forhold til de i spørgsmålet nævnte nye nærbanestationer i Nordjylland er alle anlagt og projekteret efter gældende regler fo  r sikkerhed. Da disse sta- tioner er nyanlagte er der også for alle disse særskilt sikret, at folk via lo   v- lige overgange kan komme til stationerne henholdsvis den modsatte perron uden at krydse sporene eller jernbanearealet ulovligt. På Støvring station er   der således etableret elevator samt overgang, på Svenstrup station en gangbro samt overgang i niveau ved eksisterende vej med bomme, på Skalborg station en ove rgang med ramper, på Ålborg Vestby station en elevatorer samt underføring og på Lindholm station   en overgang i niveau med stationen samt varslingsanlæg. Banedanmark og DSB oplyser, at utilsigtet færdsel over spor har været et stigende problem over en årrække. Anta   llet af uheld er ikke øget herved, men især hensynet til lokomotivførernes arbejd   smiljø h ar medført, at DSB og Banedanmark har sat særlig fokus på probl   emet. Banedanmark mener, at baggrunden for det stigende antal krydsninger er folks manglende respekt og forståelse for den fare og usikkerhed, som krydsninger afstedkommer. Den tendens kan også  ses af, at Banedanmark oplever mange tilfælde af hegnshærværk, der hvor Banedanmark fo rsøger at forhindre den ulovlige færdsel. En registrering foretaget af  DJ, Lokomotivpersonalets Områdegruppe, v i- ser, at forsyndelserne bliver begået både   af passagerer, der skyder genvej til toget, og andre, der tager den nemmeste vej over sporene – enten på stati    o- nerne eller mellem dem. Det fremgår også af registreri  ngen, at problemerne kan konstateres på alle strækninger    - og altså ikke kun i forbindelse med de nye stationer på Aa lborg Nærbane. Banedanmark oplyser, at de største problemer med krydsninger er kny ttet til den bymæssige bebyggelse, især til stationer og station snærhed. På fri bane er det især ulovlige gang   - og ridestier på tværs af jernbanen gennem skove og rekreative områder, som dominerer. Her er det oftest
Side 3 af 4 hverken muligt eller hensigtsmæssigt at opsætte hegn. I stedet bør man i dialog med ejer sikre, at færdslen ophører i særdeleshed på lokaliteter med dårl ige oversigtsforhold. På de nye nærbanestatio   ner i Nordjylland er der krydsningsproblemer på Skalborg, Svenstrup, Støvring og Ålborg Vestby. Der er mange rejsende, som ikke bruger gangbroer, elevatorer og trapper men i stedet tager den korte vej over sporet. Den uhensigtsmæssige trafik er bl  evet forstærket af, at der kun er opsat billetautomat på den ene perron. Når passagererne a  n- kommer i sidste øjeblik og parkerer modsat billetautomaten, forfalder ma n- ge således til at tage den lige vej over sporet. Foruden billetautomat på begge perroner vurderes et  sikkerhedshegn i per- ronforløb at kunne reducere antallet af krydsninger betydeligt på de fire nævnte nærbanestationer. Der har ikke været ressourcer i nærbanepr ojektet til at etablere de i rapporten ”Færdsel over spor” anførte hegn mellem h o- vedsporene. Banedanmark vil med baggrund i rapporten gennemgå alle problemsteder og udarbejde en prioriteret handlings- og tidsplan for etablering af hegn på de lokaliteter, hvor et passagehindrende hegn skønnes at bidrage til pr o- blemløsningen. Dette gælder således også for nærbanestationerne i Nor  d- jylland. Banedanmark har dog erkendt, at passagehindrende hegn kun et fåtal af steder er løsningen. Hertil viser erfaringerne, at opsætning af passagehi   n- drende hegn konstant udsættes for hærværk, hvorved effekten af hegning ofte udhules. Derfor har både DSB og Banedanmark erkendt nødvendigh  e- den af en massiv presse- og oplysningskampagne, som skal medvirke til at ændre folks adfærd og syn på ulovlig pass age af jernbanen. Oplysningskampagnen vil i første omgang blive iværksat på strækningen Fredericia-Esbjerg med virkning fra denne måned, og det er tanken senere at bruge erfaringerne i et landsdæ  kkende fremstød. I kampagnen vil der blive peget på, at det er meget farligt at krydse spor e- ne, ikke mindst fordi DSB kører med højere h  astigheder end tidligere. Her- til kommer, at togene er blevet mere lydløse, så faren måske først o pdages i sidste øjeblik.  Et andet vigtigt formål er hensynet til lokomotivf ø dem er det en stor psykisk belastning at opleve sådanne nærved påkørsler . I kampagnen vil indgå advarende skilte placeret på de steder, hvor der er særlige problemer, plakater på stationerne, en folder til uddeling i togene og på statione rne samt i nogle tilfælde husstandsomdelte breve. Desuden er det tanken at henvende sig til skoler, diskoteker mv., fordi en del af den ulovlige færdsel foregår til og fra disse steder. Dette vil blive fulgt op af en
Side 4 af 4 kontakt med de lokale medier (dagblade, ugeaviser, radio, TV), så budsk a- bet kommer bredt ud. Med venlig hilsen Flemming Hansen