Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 6   . juni 2005 004 - 000177 Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 160 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål 160: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. maj 2005 fra Henrik Espersen, Rønne vedrørende Bornholmstrafikken, jf. alm. del   – bilag 206." Svar: Den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm fra 1. maj 2005 er et resultat af en udbudsproces, hvor der fra udbyderens side er lagt stor vægt på, at den betjening der lægges Bornholm til del og som bet ales af staten er tilpasset den efterspørgsel, der er for færgetrafik til og fra Bor   n- holm. Jeg synes det er rimeligt overfor det bornholmske samfund at den færgek  a- pacitet, samfundet stiller til rådighed står i et rimeligt forhold til den efte  r- spørgsel, der kan fo rventes. Men jeg mener også at det er rimeligt overfor staten og de øvr ige skatteydere, at kapaciteten heller ikke er meget større end den efterspør gsel der forventes. Det er derfor ikke et krav fra min side at kapaciteten i 2005 skal være på størrelse med kapaciteten i 2004, men kun at kapaciteten i 2005 skal være afstemt efter den forventede efterspørgsel i 2005. Jeg har tidligere oplyst, at Trafikstyrelsen har udarbejdet beregninger der viser, at passagerkapaciteten på overfarten Rønne  -Ystad på alle dage i 2005 er større end passagerefterspørgslen i 2004. Det gælder fortsat idet der dog kan være anledning til at præcise re, at vurderingen er baseret på antallet af passagerer, og ikke antallet af biler. Et problem med bilkapaciteten kunne reduceres ved at indsætte en 6. a  f- gang med hurtigfærgen på de mest belastede døgn i højsæsonen. Jeg har i
Side 2 af 2 den forbindelse bedt Trafikstyrelsen undersøge hvilke m uligheder, der er i forhold til dette spørgsmål. Jeg mener desuden ikke at man med rimelighed kan sammenligne gennem- snitsbelægninger på pendlertog i københavnsområdet med gennemsnitsb e- lægninger på færgebetjeningen af Bornholm, og j eg mener heller ikke at man kan lægge gennemsnitsbelæ gninger til grund for beregninger af hvor stor færgekapaciteten for betjeningen af Bor  nholm skal være. Med venlig hilsen Flemming Hansen