Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
6 . juni 2005
004
-
000177
Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
160 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 160:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. maj 2005 fra Henrik
Espersen, Rønne vedrørende Bornholmstrafikken, jf. alm. del bilag 206."
Svar:
Den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm fra 1. maj 2005 er
et resultat af en udbudsproces, hvor der fra udbyderens side er lagt stor
vægt på, at den betjening der lægges Bornholm til del og som bet
ales af
staten er tilpasset den efterspørgsel, der er for færgetrafik til og fra Bor n-
holm.
Jeg synes det er rimeligt overfor det bornholmske samfund at den færgek a-
pacitet, samfundet stiller til rådighed står i et rimeligt forhold til den efte r-
spørgsel, der kan fo rventes. Men jeg mener også at det er rimeligt overfor
staten og de øvr ige skatteydere, at kapaciteten heller ikke er meget større
end den efterspør gsel der forventes.
Det er derfor ikke et krav fra min side at kapaciteten i 2005 skal være på
størrelse med kapaciteten i 2004, men kun at kapaciteten i 2005 skal være
afstemt efter den forventede efterspørgsel i 2005.
Jeg har tidligere oplyst, at Trafikstyrelsen har udarbejdet beregninger der
viser, at passagerkapaciteten på overfarten Rønne -Ystad på alle dage i 2005
er større end passagerefterspørgslen i 2004. Det gælder fortsat idet der dog
kan være anledning til at præcise
re, at vurderingen er baseret på antallet af
passagerer, og ikke antallet af biler.
Et problem med bilkapaciteten kunne reduceres ved at indsætte en 6. a f-
gang med hurtigfærgen på de mest belastede døgn i højsæsonen. Jeg har i