Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
17. juni 2005
004
-
000174
Trafikudvalget har i brev af 24. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
159 (alm. del
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 159:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. maj 2005 fra Dansk
Jernbaneforbund, Fagligt Fælles Forbund og Dansk Metal samt talepapir i
forbindelse med foretrædet for udvalget den 2. juni 2005 vedrørende o m-
dannelse af Banedanmark til en selvstændig offentlig virksomhed (SOV)
med mulighed for lånefinansi ering, jf. alm. del
Svar:
En række forbund, der organiserer medarbejdere i Banedanmark, har he n-
vendt sig til Folketingets Trafikudvalg med et forslag om, at Banedanmark
omdannes til en selvstændig offentlig virksomhed, hvilket skulle sikre be d-
re togdrift, større sikkerhed og mere tilfredse ku nder.
Det er dog svært umiddelbart at se, hvordan en ændring af Banedanmarks
organisatoriske status fra statsvirksomhed til selvstændig offentlig vir k-
somhed i sig selv forbedrer jernbanedriften i Danmark.
Udgangspunktet for forbundenes forslag er den succes, som DSB har haft
efter omdannelse til selvstændig offentlig virksomhed.
Men Banedanmark har ikke samme udgangspunkt, som DSB havde.
Godt nok har Banedanmark opnået en række positive resultater de seneste
år. Virksomheden har været igennem en betydelig trimningsproces, således
at vi i dag får langt mere jernbane for pengene end vi gjorde tidligere. Ved
en aktiv udbudsstrategi har Banedanmark i forrige rammeaftaleperiode så-
ledes opnået en effektivisering på knap 10 pct., hvilket er ga nske flot.