Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 26. maj 2005 004 - 162 I brev af 20. maj 2005 stiller Trafikudvalget mig spørgsmål 157 (Alm. del), som jeg herved skal besvare: Spørgsmål 157: Kan ministeren oplyse, om der er igangsat en revision af OTM-modellen, hvornår den forventes færdig, og om det er denne nye model, der vil blive lagt til grund for beregningerne af metrocityringen ? Svar: Med henblik på de videre analyser af metrocityringen har Transport - og Energiministeriet foranlediget, at der er blevet igangsat en opdatering og revision af det datasæt, som den anvendte trafikmodel: Ørestadstrafikm o- dellen (OTM) bygger på. OTM er en trafikmodel for Hovedstadsregionen, som omfatter både pe r- sontrafik og godstrafik. Modellen producerer strækningsbelastninger på vej- og kollektivnet for hverdagsdøgntrafik fordelt på turformål. Persontr   a- fikken beregnes med udgangspunkt i en lang række turmatricer beskrive  n- de rejsemønstret og vare - og lastbiltrafikken for modellens basisår, som er 1992. Turmatricerne er i høj grad baseret på trafi  kundersøgelser foretaget i 1980’erne og begyndelsen af 1990’erne. OTM-modellen er oprindelig bygget i 1994/95, men er videreudviklet og forbedret løbende. Den seneste større forbedring af modell  en blev gennem- ført i 2000. OTM -modellen er blevet anvendt til planlægning af de fleste store infrastrukturprojekter i Hovedstadsregionen siden 1994. I øjeblikket anvendes OTM-modellen bl.a. til planlægning af linjeføring af metrocit   y- ringen. Opdateringen af OTM-modellen gennemføres af Danmarks Transpor t- forskning og Center for Trafik- og Transportforskning på DTU i samarbe j- de med en række relevante kons  ulenter og eksperter med et samlet budget på 4,8 mio. kr.
Side 2 af 2 De projektansvarlige refererer til en styregruppe bestående af K ø Kommune, Frederiksberg Kommune, HUR, Finansministeriet og Ørestad  s- selskabet med Transport- og Energiministeriet som formand. Projektet er igangsat i januar 2005 og gennemføres i to faser.  Dataindsam- lingen afsluttes i juni i år, og  dernæst gennemføres beregning af nye matr   i- cer med afslutning ultimo oktober 2005. En endelig reestimeret model vil foreligge i marts 2006, hvorefter prognoseberegninger for metrocityringen kan gennemføres på et forbedret grundlag. Projektet vil medvirke til at reducere usikkerheden i forbindelse med prog- noseberegningerne af metrocityringen gennem opdaterede og forbedrede turmatricer og reestimering af den nuværende OTM  -model. Min besvarelse vedlægges i fem eksemplarer. Med venlig hilsen Flemming Hansen ./.