Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
26. maj 2005
004
-
162
I brev af 20. maj 2005 stiller Trafikudvalget mig spørgsmål 157 (Alm. del),
som jeg herved skal besvare:
Spørgsmål 157:
Kan ministeren oplyse, om der er igangsat en revision af OTM-modellen,
hvornår den forventes færdig, og om det er denne nye model, der vil blive
lagt til grund for beregningerne af metrocityringen ?
Svar:
Med henblik på de videre analyser af metrocityringen har Transport - og
Energiministeriet foranlediget, at der er blevet igangsat en opdatering og
revision af det datasæt, som den anvendte trafikmodel: Ørestadstrafikm
o-
dellen (OTM) bygger på.
OTM er en trafikmodel for Hovedstadsregionen, som omfatter både pe r-
sontrafik og godstrafik. Modellen producerer strækningsbelastninger på
vej- og kollektivnet for hverdagsdøgntrafik fordelt på turformål. Persontr a-
fikken beregnes med udgangspunkt i en lang række turmatricer beskrive n-
de rejsemønstret og vare - og lastbiltrafikken for modellens basisår, som er
1992. Turmatricerne er i høj grad baseret på trafi kundersøgelser foretaget i
1980erne og begyndelsen af 1990erne.
OTM-modellen er oprindelig bygget i 1994/95, men er videreudviklet og
forbedret løbende. Den seneste større forbedring af modell en blev gennem-
ført i 2000. OTM -modellen er blevet anvendt til planlægning af de fleste
store infrastrukturprojekter i Hovedstadsregionen siden 1994. I øjeblikket
anvendes OTM-modellen bl.a. til planlægning af linjeføring af metrocit y-
ringen.
Opdateringen af OTM-modellen gennemføres af Danmarks Transpor t-
forskning og Center for Trafik- og Transportforskning på DTU i samarbe j-
de med en række relevante kons ulenter og eksperter med et samlet budget
på 4,8 mio. kr.